Slunecni kolektory

Peter Bellay hwkonfera@zoznam.sk
Pondělí Leden 11 19:12:32 CET 2010

Zdravím,
mám tu knihu Nízkoteplotné vykurovanie a obnoviteľné zdroje energie a tu
píšu, že čím je pomer absorpcia/emisivita (A/E)  väčší, tým je absorbér
kvalitnejší. Ďalej je tu rozdelenie na selektívne a neselektívne vrstvy.
Neselektívne napr. čierny emailový náter 0,83/0,83, dechtový náter
0,86/0,86, čierny náter na báze epoxidov 0,64/0,88, anodicky oxidovaná
vrstva hliníka 0,97/0,95. Selektívna vrstva: oxid medi na hliníku 0,93/0,11,
oxid medi na poniklovanej oceli 0,81/0,17, oxid hliníka pigmentovaný
koloidným niklom 0,95/0,12, kryštály sírnika olovnatého na hliníku
0,89/0,20, roztok NaOH a NaClO2 na medi 0,89/0,17. Ak by ste chcel niečo
oskenovať, pošlite mail nech nezaťažujeme konferu
Peto
----- Original Message -----
From: "Lubor Otta" <butan@geoinvest.cz>
To: "hw hw" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Monday, January 11, 2010 2:56 PM
Subject: OT: Slunecni kolektory

Už po několikáté se vracím k tématu sluneční energie, mám na mysli
kolektory pro ohřev vody, né fotovoltaické, tyhle snad i u nás mohou být
použitelné.
Prohlížím nějaký prospekt, a zaujaly mně parametry:
Sluneční absorbce 95%
Tepelná emisivita 13%
Znamená to tedy že kolektor je černý ve viditelné oblasti, ale ve
vzdálené IR oblasti je světlý?
Povrch je prý elox, ale říkají tomu selektivní konverzní vrstva.
Dá se podobných vlastností dosáhnout při amatérské výrobě? Prodává někdo
v malém podobné barvy? A je to vůbec barva, nebo jde o několik tenkých
vrstev nanesených přímo na kolektoru?
Případně běžný elox jako je na chladičích, s černým pigmentem, jakou asi
má tu emisivitu, jde mi o to jestli v té vzdálené IR má větší vliv ten
AlOx, nebo ten pigment.

Nějakou antireflexní vrstvu (aby odrážela teplo zpět dovnitř) na krycím
skle zdá se nepoužívají, asi by byla zbytečně moc drahá??

Zajímavé je že výrobce neudává tepelné ztráty podobně jako třeba u
radiátorů, takže vakuové kolektory v takovéhle nabídce vůbec nevynikají
nad izolací vatou.
Uvádí se jen jakási stagnační teplota, tedy jak se nahřeje bez průtoku
média.

Dík za názory
Lubor