zvukova kvalita kazetoveho adapteru

Neděle Leden 10 22:34:22 CET 2010

Kazetový adaptér může hrát dobře, záleží jak jsou v něm udělané korekce.
Pokud jsou jen přivedené 2 dráty k hlavě (klasika Čína) tak od toho kvalitu
nečekejte.

Základ je normalizovaný zkratový magnetický tok pásku. Vyhrabal jsem knihu
Hofhans - Magnetofony, jejich údržba a měření a nafotil jsem nějaké obrázky.

Pokud by bylo všechno ideální, bylo by možné nahrávat na pásek frekvenčně
nezávislý mg. tok. Pro záznam by pak stačil rovný průběh - napájení hlavy
zdrojem proudu a snímací hlava (její napětí naprázdno) by se korigovala
integračním článkem (pokles 6 dB/oktávu přes celé pásmo).

Jenže - hlava by hodně chytala 50 Hz z trafa (z motoru) a tak se dole mg.
tok zvedá s časovou konstantou 1500 us (staré lampové stroje) nebo 3180 us
(snad i kazety). Při snímání se tohle pásmo potlačuje. Na výškách se
projevuje spousta ztrát, pro které se musí mg. tok snižovat - nešlo by to
nahrát, pásek by se přebudil.
koriguje se:
- ztráty v železe hlavy
- štěrbinové ztráty
- demagnetizační ztráty (na výškách je délka vlny na pásku kratší než
tloušťka vrstvy - nahrává se jen na povrch)
Přesto že záznamový i snímací zesilovač má na výškách zdvih, klesá mg. tok s
časovou konstantou, která je závislá na rychlosti pásku, na materiálu
(Fe/Cr) a pro cívkové stroje se několikrát v historii měnila podle toho, jak
se pásky zlepšovaly. Pro kazety je to tuším 150 us (Fe) a 70 us (Cr).

http://vaelektronik.cz/fotky/mgtok.gif
http://vaelektronik.cz/fotky/zaznam.gif
http://vaelektronik.cz/fotky/snimaci.gif

U adaptéru nejsou výšky problém a už vůbec by neměly být závislé na tom jak
se trefí štěrbiny proti sobě. Stačí dodržet průběh mg. toku a musí to chodit
rovně. Takže trošičku přikorigovat hloubky (cca 3 dB/50 Hz), do série s
hlavou dát odpor aby časová konstanta RL byla těch 150 us a možná trochu
zkorigovat ztráty v železe malou kapacitou (nebo sériovou kombinací RC)
paralelně k tomu odporu.
No a pokud to má být super dokonalé, pak jen měřit a měnit hodnoty R, C...

Anděl