Re: OT: Kniha jízd 2010

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pondělí Leden 4 12:05:17 CET 2010

Původní zpráva ze dne 4.1.2010 od aze:

> Taknějak jsem to myslel. Je smutné, že takzvaní mluvčí ministerstev
> vypouštějí do světa takové nesmysly a nikdo není schopen dvěma
> větami popsat, jak to vlastně je.

Protože oni sami o tom vědí prdlajs. Vydá se nějaká změna zákona,
nikdo netuší, jak ji aplikovat, notabene, když je v rozporu nebo
minimálně bez návaznosti na další zákony. Něvědí to podnikatelé, neví
to ministerstvo. Podnikatelé se s tím musejí popasovat hned, protože
je vydán dva dny před účinností, případně i zpětně. Ministerstvo se to
za tři roky doučí a pak přijdou na kontrolu :-)

> Už jsem se setkal s arogantním ouřadou, který prohlásil, že nějaké
> informace ne webu jistého ministerstva ho nezajímají.

Důležitý je zákon. Ne nějaké pokyny nebo informace ministerstva. Když
dojde na lámání chleba, pak se bude rozhodovat podle zákona.

> Ještě se musím vypořádat s odpisy auta koupeného 1.4.2009. V době
> přípravy změny ohledně odpočtu DPH (bez přepážky) jsem někde četl,
> že se doba odpisů zkracuje na dva roky a bez ohledu na datum
> pořízení se odepisuje za rok 2009 polovina, ale to asi není pravda,
> asi to půjde po měsících a první rok je to 60% a druhý 40. Je to
> tak? Ještě jednou dík.

Pozor, tady je zase spousta různých polovičatých informací a
nejasností. Jedná se o tzv. mimořádné odpisy, které jsou platné pouze
pro majetek pořízený od 1.1.2009 do 30.6.2010.

Sazby 50% pro první rok a 50% pro druhý rok by se uplatnily v případě
zařazení do odpisové skupiny 1. Dopravní prostředky (dvoustopá
motorová vozidla osobní) jsou podle mě zařazeny v odpisové skupině 2.

Takže máš auto zařazené v odpisové skupině 2. Pak můžeš uplatnit 60% v
prvním roce a 40% v druhém roce. Ale neznamená to, že v roce 2009
uplatníš těch 60% a v roce 2010 těch 40%. Odepisuje ale po měsících,
to je ten zásadní fígl.

Tedy auto stálo 600.000 Kč. Vypočítáš si:

60% = 360.000 Kč : 12 = 30.000 Kč měsíčně pro první rok odepisování
40% = 240.000 Kč : 12 = 20.000 Kč měsíčně pro druhý rok odepisování

Majetek jsi zařadil 1.4.2009, takže odepisovat můžeš začít následující
měsíc, tj. v květnu 2009.

V roce 2009 tedy odepíšeš za měsíce 5 až 12, to je 8 měsíců x 30.000
Kč = 240.000 Kč.

V roce 2010 odepíšeš zbývající 4 měsíce x 30.000 Kč plus dalších 8
měsíců x 20.000 Kč = 280.000 Kč.

A v roce 2011 odepíšeš zbylé 4 měsíce x 20.000 Kč = 80.000 Kč.

Snad jsem to vysvětlil jasně.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem