Vodní mikroelektrárna - elektrická část

Petr Zapadlo zapik@email.cz
Pondělí Únor 15 22:19:57 CET 2010

Zdravím

jelikož se doba prázdnin pekelně rychle blíží, přemýšlím nad něčím, čím bych
mohl nabíjet na táboře baterky.
Vzhledem k vodnímu toku, který má dost vody a mám k dispozici převýšení cca
1/2 metru, rozhodl jsem se pro Bánkiho turbínu. Resp na nic jiného jsem
nenašel alespoň přibližný výpočet nebo odhad, stejně tak stavební plánek.

Uvedená Bánkiho, by mi měla dát cca 40W mechanického výkonu při cca 400ot/min.
Jaký by byl nejvhodnější generátor abych nepřišel o výkon v převodech?
(Co třeba nějaký modelářský "stříďák"?)

Dělám pokusy s vyřazeným aku šroubovákem, je v něm klasický komutátorový motor
značený RS550. Při protáčení druhou vrtačkou je schopen dát do 6V Pb Accu
proud až několik Ampér.
Ale je schopna převodovka s poměrně velkým převodovým poměrem vydržet 14 dní
souvislého  běhu ? Sroubovák je klasický "Bau..." typ u kterého odešel
akumulator a souštěcí tlačítko. Navíc se mi nezdá mechanická účinnost uvedené
převodovky, ale konstrukčne by to byla sranda. (Hřídel turbíny upnout do
sklíčidla)

Jak to celé zregulovat, tak abych nejlépe nabíjel 12V akumulátor s co největší
účinností i tehdy, jestliže při špatném vodním stavu nemusí generátor
dosahovat napětí ACCU. Zas když to dobře pojede, tak nezničit ACCu
nadproudem.

Abych to neměl tak jednoduché, tak budu mít jen velmi malý počet provozních
testů, jelikož u nás na rovině se jaksi potůčky s uvedenými parametry moc
nevyskytují, takže to budu muset postavit a zajet někam k vodě, takže vítám
jakékoliv zkušenosti.

Díky

Zapik

--