Co to je - XK181 4H401

Lubor Otta butan na geoinvest.cz
Pondělí Prosinec 20 11:13:25 CET 2010

Já jsem si to v praxi ještě neosahal. Mám několik vraků úsporek kde je
posistor nakreslen na DPS, ale je neosazen.
Má to fungovat tak, že studený posistor  sníží napětí na výbojce pod
zápalné, postupně se ohřeje, napětí vzroste, výboj zapálí, a napětí na
výboji udrží posistor v teplém stavu, kdy jen trochu snižuje účinnost,
ale na svitu už se významně nepodílí.
Ten posistor je paraelně ke kondíku, ale podobně by fungoval i termistor
v sérii s kondíkem.
Problém ovšem je pokud někdo bude úsporkou blikat v rychlém sledu, pak
ten posistor už moc nepomůže, zůstane teplý déle než katoda nažhavená na
emisní teplotu.
Jinak běžná úsporka při pokojové teplotě také zapálí jen od napětí které
nakmitá na kondíku (pokud se jí obě katody zkratují), ale neprospívá to
výbojce ani kondíku :-)
Jak funguje ta Osram co píšete nevím, možná v ní je prostě trochu víc
neekologické rtuti.
Lubor