OT: Nabíjení NiFe aku

Petr Heřman ph na lf2.cuni.cz
Úterý Srpen 31 23:04:39 CEST 2010

No dobrá. Já jsem 12V baterii svých NiFeáků 10 KPL 24 P koupil v bazaru
někdy před dvaceti lety. R.v. 1984, výrobce  Pražská akumulátorka n.p.,
závod 02 Raškovice. Plastové články v dřevěné khaki bedýnce.

Opatřil jsem si monografii o akumulátorech a podle toho je nejdřív
pořádně několikrát propláchnul destilkou, namíchal elyt z KOH s malým
přídavkem lithia (hydroxyd lithný) a několika cykly formoval. Ony to
formování jim pomáhá párkrát do roka či po nějaké té desítce cyklů zase
zopakovat.

Kažopádně na plné nabití se NiFákům musí dodat cca 140-150% energie,
proto, jak jsem psal už dříve, mají nižší účinnost než Pb. Na rozdíl od
Pb je také "vaření elytu" (tedy plynování) nepoměrně hojnější a je to
běžná záležitost, když začnou plynovat, rozhodně to neznamená, že by se
nabíjení chýlilo ke konci - jsme zhruba tak v polovině. Na druhou
stranu, pokud nepotřebujeme využívat maximální kapacitu, vůbec jim
nevadí, pokud je nedobíjíme do konce - naopak je tím šetříme.

A zase naopak oproti Pb - vybití jim nevadí. Co jim už trochu vadí, je
přepólování článků. Obvykle se radí, že je možno vybíjet do 1V/čl.
Já si myslím, že když to vybiju na 0.7V, že se ještě nic tak hrozného
neděje. Tady se pak to napětí ještě nějakou dobu drží, pak mi pomalu
klesne na 0.65V a tady už hrozí, že to každou chvilku hupne dolů a
přepóluje se mi to asi tak na -0.3V. Stačí odpojit od zátěže a zase se
to vrátí.

Na rozdíl od Pb, pokud články NiFe nepoužíváme, měly by se uchovávat ve
vybitém stavu.

NiFe plynují nejen při nabíjení, ale i při vybíjení - zejména zpočátku.
Explose bychom se neměli obávat, pokud mají v pořádku ventily - kovové
šroubovací čpunty mají tvar trubičky, po straně vyvrtané, a přes tu je
navlečen kousek gumové hadičky. Je to proto, aby se zbytečným
povolováním špuntů nedostával dovnitř vzduch, obsahující CO2, který nám
z KOH časem udělá uhličitan draselný, a to nechceme.

Nicméně jsem se setkal s tím, že přece jen ty ventily otevírají až při
určitém tlaku, a ten tlak způsobí, že se ty umělohmotné články trochu
nafouknou, a tím pádem v nich hladina elytu poklesne pod horní okraj
desek. Takže je při nabíjení mírně povolím. Dávat příliš moc elytu také
není dobré, pak to při bublání prská ven a je to hnusnější žíravina, než
kyselina u Pb článků. Zmýdelnaťuje to pokožku, takže až vám při
manipulaci začne připadat, že máte na prstech mýdlo, honem s nimi do
vody, případně s přídavkem octa.

A teď konečně k tomu nabíjení:

Hlavně je dobré vědět, jaký druh článku máme. Dělaly se hlavně trakční a
staniční a pak ještě nějaké mezi tím. Pozná se to z toho typu. Trakční
jsou na větší proudy (samozřejmě přesto menší, než na jaké jsou
dimenzované startovací aku), staniční na menší. Každopádně maximální
nabíjecí proud by měl být nějakým zlomkem vybíjecího. Už si přesně
nepamatuju, jak to v té monografii bylo, ale pro každý ten typ to
výrobce stanoví. Když ho neznáme, je dobré alespoň rukou hlídat teplotu,
aby se moc nezahřívaly a to plynování nebylo příliš velké.

Staniční akusy mají vetší vnitřní odpor, takže se ten typ dá odhadnout i
z měření vnitřního odporu. Já ty své KPL 24 P nabíjím asi 1A.

Co se týče nabíjecí křivky, doporučuji každému, aby si ji proměřil sám
při konstantním proudu – není to nic těžkého.

Co se týče délky nabíjení, jak jsem psal, nemusí se to nabíjet pokaždé
na 150% jmenovité kapacity, stačí i na méně, ale naproti tomu jednou za
čas bychom to měli nabít na 300% jmenovité kapacity - prostě je nutné tu
baterku jednou za čas řádně "provařit". Dělá se to z různých důvodů,
hlavně kvůli tomu, aby se články "srovnaly".

Tak to jsem napsal pár postřehů z vlastní dvacetilé praxe a něco málo z
toho, co si z té monografie pamatuji. Jestli ji někde najdu, dám vědět.

Jo a ještě pár věcí, které mi připadají jasné, ale někomu možná ne:

* Na rozdíl od Pb se příliš během nabíjecího cyklu nemění hustota elytu,
takže z toho stupeň nabití nepoznáme.

* Pokud začne akus ztrácet kapacitu, je to často způsobeno právě
postupnou přeměnou hydroxydu na uhličitan – namíchat si nový elektrolyt.

Petr aka Kychot