Re: Solární panel pro technologii s odběrem 15W

ph na lf2.cuni.cz ph na lf2.cuni.cz
Pondělí Srpen 30 15:06:26 CEST 2010

Zrovna řeším trošku jednodušší problém - krmení notebooku v místě, kde
není elektřina. Zatím to řeším dovážením aku, takže mám nějaké zkušenosti
s klasickým startovacím Pb a jednak klasickým vyřazeným NiFe. Teď si chci
koupit nějaký solár, abych tam s tím mohl vydržet i pár týdnů. Takže jen
pár připomínek + dotazů k tomu všemu, co jsem si tu přečetl:

* Volba do pranice je, jestli alkalický nebo kyselý aku. Každý má své
výhody a nevýhody:

** Do UPSek a podobných zařízení se dává, co vím, prakticky jen Pb, a to
hlavně z důvodu režimu práce, protože Pb je ideální pro provoz, ve kterém
se drží převážně v nabitém stavu. Vzhledem k tomu, že tady to nabíjení
solárem se musí značně předimenzovat, lze předpokládat, že většinu času
bude také stále nabitý a ani během noci by jeho náboj neměl pod polovinu.
Navíc účinnost Pb je vyšší než u Ni, pokud vím.

** NiFe je oproti Pb nezmar. Ale právě mu vyhovuje spíš cyklické nabíjení
a vybíjení, než aby byl stále v nabitém či téměř nabitém stavu.

* Jak někdo navrhoval stálé dobíjení aku ze soláru přímo bez elektroniky,
tak toho bych se dost bál. Zvlášť tady v tom předimenzovaném případě by
nutně docházelo k brutálnímu přebíjení a to se obávám že by neustál ani
bezúdržbový aku s katalyzátorem.

* Větrníček je vtipný doplněk soláru, možná sníží o něco pravděpodovnost
energetické krize, ale asi ne více než o polovinu. Tak si nejsem jistý,
jestli to za tyu komplikace stojí.

* Někdo počítá den+noc jako 12+12 hodin, ale v zimních měsících ten poměr
bude 1:2

* Zamrzání aku: pokud se Pb vybije tak, že je nebezpečí zamrznutí, stejně
tam někdo bude asi muset zajet a něco s tím udělat. Existují tabulky
nezámrzných hloubek, ale 50 cm pod zemí by mohlo stačit. Někoho by mohlo
napadnout ten aku ještě tepelně izolovat, jenže to by se pak zase nemohl
chladit při nabíjení. Ale při zakopávání do země pozor zase na odvětrání,
aby se tam nehromadil výbušný plyn.

* Co se týče možnosti zasněžení, historicky vyzkoušené jsou v našich
zeměpisných šířkách gotické střechy, které se stavěly se sklonem 60° právě
proto, že se pak na nich nedržel sníh. Ovšem v za nepříznivé povětrnostní
situace se neubráníme námrazám.

Co by mě samotného zajímalo:
- nějaký osvědčený bastl na dobíjení aku ze soláru (aby se nepřebíjel)
- kde a jakou fotovoltaiku kupovat. Případně jaký je rozíl mezi
monokrystalickými a polykrystalickými panely.
- jak to všechno chránit, aby to někdo nešlohnul. Třeba přebytečnou
elektrikou krmit vysokonapěťový ohradník, Teslův transformátor (nevím jak
ruší WiFi) spouštěný IR nebo tak nějak.

Petr aka Kychot