LEDky kontra zarivky

HW CNCnet.info hwnews na cncnet.info
Pátek Srpen 27 07:58:00 CEST 2010

Tohle je experiment na overeni, ze to ma smysl - vcera jsem teprve
naohybal ty dekly a vecer na ne narychlo prisrouboval dve ty LED
(mimochodem cena je za obe - tedy 300Kc jedna LED a 700Kc 60W driver).

Ja dokonce tvrdim a jsem nekterymi lidmi od akvaristiky povazovan div ne
za kacire a blazna, ze LED nad akvarkem maji vetsi pouzitelnost nez kde
jinde. Proto chi dokazat ze to bude fungovat - dokonce jsem si od kolegy
nechal poslat jednu hodne narocnou rostlinu, kterou ja normalne nemam v
akvariich.

Co jsou podle me za vyhody (nebudu vubec srovnavat s usporkama - to je
hovadina - stoji za houby i znackove - porovnani budu delat s T5 HE od
Osramu ktere sviti na vpravo)?

- pouzite LED maji sice o 20% nizsi lm/W (nez T5 HE), ale sviti v uhlu
120 (nektere 140st) tedy veskery sv. tok miri do vody, zarivka sviti
vsesmerove a i pres pouziti reflektoru se dostane ve zminem uhlu o hodne
mene svetla - je to videt na prvni pohled - navic se mnohem vic svetla
lame na bocnich sklech ven z akvaria - udrzet ciste reflektory nad
akvariem je prakticky nemozne

- oproti zarivce ziskam jeste tim, ze svetlo sviti tam kam chci - v
akvariu nepotrebuji svitit vsude stejne a na nektera mista vubec (treba
tam jde je filtr pokud mam vnitrni) naopak zase mohu dosahnout lokalne
mnohem vyssi koncentraci svetla primo na nejakou kytkou, ktera tolik
svetla vyzaduje

- moznost snadneho stmivani - pri vysokych intenzitach jake se v
akvaristice obcas pouzivaji i pres 1W/litr (zarivkovy 1W) jsou ryby
vystavene stresum pri vypinani a zapinani - ja nebudu sice regulovat
stmivani, ale pouziju na ty experimentalni akvaria o objemu 89l 2x 20W a
pak rozmistim na potrebna mista 6ks Cree Q5, ktera zajisti nabeh a dobeh
svetel

- barevna spektra v porovnani s radou 8xx jsou velmi podobna - kytkam to
nevadi (ty rostou i pod sodikovkou) a me se akvarko nasvicene LED o
6000K libi vic nez klasicky teplou 830

- vzhledem k zivotnosti kolem 50.000h jsem presvedcen, ze se mi o neco
vyssi pocatecni investice vyplati (sviti to 12h kazdej den) tim, ze
dokazu svetlo lepe vyuzit

- pro vetsinu lidi to bude bezpecne - profi hermeticke patice na zarivky
stoji majlant (jedna bezne pres 100Kc - to je 600Kc jen za patice coz je
cena driveru k LED) a tak to kazdej zbicuje jak muze - ten driver co mam
je celej v plastu a je galvanicky oddeleny

- svetelne kryty vychazeji tenke a lehke

Toz asi tak... ;-)

--
S pozdravem
Radek Vicek