OT: platby kartami, bolo Re: platba do americka

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Úterý Srpen 17 21:27:11 CEST 2010

Původní zpráva ze dne 17.8.2010 od gatilo:

> Asi to obchodnikum tak strasne nevyhodne nepripada. Kdyby ano, tak
> bych ocekaval, ze se budou snazit motivovat sve zakazniky aby
> platili jinym zpusobem. Treba tim ze daji slevu na platbu v
> hotovosti 1% a pod. Nekteri to sice delaji, ale je jich velmi malo.

Ve smlouvě o akceptaci platebních karet je zakazáno znevýhodňování
plateb kartou proti například hotovosti. Takže to není možné, ani není
možné třeba podmiňovat slevy tím, že někdo zaplatí v hotovosti a pro
platbu kartou že by neplatily.

Platby kartou jsou samozřejmě pro obchodníky výhodné, o tom není
pochyb. Už jen tím, že se jedná o bezhotovostní platby a odpadají tedy
problémy s hotovostí (riziko krádeže, přepadení, bezpečnostní
opatření, rozměňování, odnášení do banky, zpronevěra zaměstnanci). Ale
také tím, že lidi s kartou utratí víc peněz, přestože hotovost nemají,
případně by nenakoupili vůbec nic, také mohou mít kreditní karty, kdy
nakupují na půjčku, můžou mít platební karty, kdy se jim načítají
různé výhody (míle ČSA, penzijní připojištění, mají nějaké další slevy
atd.), takže kartou platit chtějí.

Mimochodem, pamatuji si například ještě u nás tehdy dřevní dobu, kdy
tady brali platební karty snad jenom ve zlatnictvích. Já měl
slavnostně platební kartu s týdenním limitem 5.000 Kč, na kterou jsem
byl náramně hrdý, ale která byla použitelná fakt jen v tom bankomatu,
protože ji jinde nebrali. A na Kanárech v přístavu na ponorku, kde
nebylo na molu vůbec nic, jenom takový starý dřevěný stolek... Přišla
ženská, ze šuplíku toho stolku vyndala imprinter (jinak řečeno
žehličku) a začala vesele kasírovat platební karty :-)

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601