OT: platby kartami, bolo Re: platba do americka

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Úterý Srpen 17 13:58:32 CEST 2010

Původní zpráva ze dne 17.8.2010 od Jozef Racek:

> Neslo mi o uplne presne vymedzenie poziadaviek, ale o upozornenie,
> ze bezne dostupne data, ktore su uvedene na karte _viditelne_ stacia
> na zneuzitie karty.

Ano, samozřejmě. Ale na zneužití karty tímto způsobem je mimo
podvodníka potřeba ještě také banka, která má s tím podvodníkem
smlouvu o akceptaci platebních karet. České banky kasírují šílené
provize z karetních transakcí, ale místo aby také nesly rizika s tím
spojená, straší lidi...

> Peter Zahradnik tieto data nazval verejnymi. uf-uf-uf... Ja ich
> radsej volam dostupnymi z karty, kedze "verejne" vo mne navodzuje
> predstavu, ze sa k nim dostanem kedykolvek a kdekolvek napr. na
> internete.

Však veřejné se ty údaje mohou snadno stát :-) Přijdeš do obchodu,
zasuneš, mám všechna čísla, 3-místný CVC/CVV si snadno zapamatuji,
když budu kontrolovat zadní stranu karty. Prodat tyto údaje už je to
nejmenší, vystavit na internetu také.

Tohle prostě není zabezpečené. Říkat lidem, že tyto údaje mají
utajovat, jak to jen jde, není řešením. Takhle byla platební karta
vymyšlena, tohle je její podstata - ta čísla jsou viditelná pro
každého obchodníka. Jakékomukoliv zneužití nelze zabránit. Tohle musí
banka vzít na vědomí, kasíruje si mnoho procent ze všech transakcí.

> Ludia v mojom okoli totizto maju predstavu, ake su platby kartou
> dobre zabezpecene. Nemaju problem dat svoju kreditku do ruky
> niekomu, kto odkraca do tretej miestnosti, aby zrealizoval platbu,
> lebo nema prenosny terminal a pod.

Však to také není problém. Když bude chtít někdo udělat podvod, udělá
ho jakkoliv jinak. Přinesu žehličku, mám údaje, použiji falešný
terminál, prostě jakkoliv. O tohle prostě nejde. Ty údaje jsou
viditelné a na nich nikdy nemůže záviset ochrana. Tak to je.

> Netusia, alebo nechcu tusit, ze fotka karty spedu a zozadu staci na
> to, aby im niekto vybielil ucet...

Ne, to nestačí. Za prvé, musíš mít povolené MO/TO transakce. Za druhé,
musí na to být podvodník. Za třetí, musí na to být banka, která s tím
podvodníkem uzavřela smlouvu. Existují také reklamace, samozřejmě.

Mimochodem, ta fotka není potřeba, ta čísla si můžeš zapamatovat. Nebo
při otisku přes žehličku je máš mimo CVC/CVV taky, jak jsem psal.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601