OT: zkomolenina n

Pátek Srpen 6 08:58:58 CEST 2010

Ještě jsem si vzpomněl, zúčastnil jsem se před dvěma lety diskuze v
jiném mailing listu přesně na tohle téma (koupě notebooku bez
Windows). Na začátku byl tenhle článek:

http://www.abclinuxu.cz/blog/kamil_paral/2008/8/vraceni-licence-windows-u-lenovo-cr

Příběh měl i pokračování:

http://notebooky.idnes.cz/koupil-notebook-odmitl-licenci-a-dostal-penize-za-windows-p3e-/vyrobci.asp?c=A080812_214509_vyrobci_jza

Některé zajímavé momenty z té diskuze:

Tvrzení: PC se nedá koupit bez OS. Tedy značkové PC.

Odpověděl jsem, že to není pravda, Dell, Fujitsu Siemens, HP jsou taky značky.

Následovala výzva "sežeň mi SONY VAIO TZ31XN bez OS". - to byl
notebook tehdy asi za 60 tisíc.

Odpověděl jsem, ať ho zkusí poptat, s přeformátovaným harddiskem, bez
štítku s product key, bez instalačního CD/DVD windows, s fakturou bez
uvedených windows a ještě se slevou 1500 (=2,5% z ceny).

Reakce: to se ptát nemusím, zkoušel jsem to v obchodě a prodejce má na
skladě notebooky předinstalovaný a nemůže zasahovat do konfigurace. SW
je nedělitelná součást notebooku.

Zeptal jsem se, co kdyby prodejce řek "my vám ten SW z notebooku
smazat nemůžem, ale jako projev dobré vůle vám dáme adekvátní slevu,
windows máte tedy zdarma a nemusíte je používat".

Reakce: 1) prodejce by pěkně prodělal, protože to by pak chtěl každej
zákazník 2) nechci zvyšovat statistiku prodejnosti Windows 3)
nepodporuji vázaný prodej zboží

Docela vtipný, 1) prodejce neprodělá, ten notebook Sony stál 60 tisíc
1500 slevu by dal snad každej obchodník, pořád ještě vydělá dost
(pokud na něm nemá přesně těch 1500, ale to je spíš blázen) 2) jako
plivnutí do rybníka 3) na trhu jsou notebooky/PC i bez OS (nebo s
linuxem nebo s freedosem).

Některým zákazníkům prostě není možné vyhovět.

P.K.