poruchy CCFL podsvetleni displayu - je cas se nechat poucit

Jakub Ladman ladmanj na volny.cz
Středa Duben 28 08:16:10 CEST 2010

Ahoj
Jedno vlakno v konfere mi pripomnelo neco v cem jsem si nedokazal udelat
jasno.
Opravoval jsem uz nekolik LCD monitoru, kterym odesel menic podsvetleni.
Ve vsech byl kmitajici menic z dvou bipolarnich tranzistoru, ovladanych
zpetnovazebnim vinutim transformatoru plus nejake svitkove kondy.

Ve vsech doslo na vymenu tranzistoru a zdroje se rozebehly, ovsem prozkoumal
jsem i zpetne vazby/ochrany od napeti a proudu na trubici a nenasel v nich
zavadu.

Nektere od opravy dlouhodobe funguji, nektere se drive ci pozdeji vratily (at
uz ke mne, nebo do stavu nefunkcnosti).

Jeden z navratilcu se mi vratil nejprve mesic po prvni "oprave", potom jsem ze
zoufalstvi vymenil mezi sebou traficka, ktera tam byla vykonove paralelne, ale
do tranzistoru vedlo zpetnovazebni vinuti jen od jednoho znich. Dle toho ze
ten monitor pak dele nez rok fungoval, potvrzoval moji teorii o prurazu v
trafu.

Ovsem jsem jenom pouha blbec a rad bych se dobral pravdy kdyz ne sam tak
alespon s dopomoci.

Nedisponuje nekdo z vas nejakym obstojnym vysvetlenim?

Pro uplnost dodavam, ze se podobnymi opravami nezivim, delal jsem to pro
kamarady za cenu soucastek, protoze jsem uz pochopil, ze 100% rozumim jen tem
obvodum, ktere jsem sam navrhoval a proto se do cizich prilis nemotam :-)

Ptam se casti ze zvedavosti, ale take proto, ze tu jeden pekny HP s podobnou
zavadou mam, a je skoda ho nedat dokupy, kdyz krome invertoru vse chodi jak
ma.
Jenze uz se mi nechce jen vymenit tranzistory a cekat jestli vydrzi nebo ne.

Jde nejak zmerit trubice? Ona sviti, zda se normalne, ale cokdyz je uz nejak
shnila a proto ty tranzistory trpi.
Nebo ze by byl nejak castecne prorazeny kondenzator co je s trubici v serii a
tece tam co nema? Nemam cim ho zmerit. Stejne tak jsou omezene moznosti merit
na vn strane. Nemam k osciloskopu prislusne sondy.

Tak co vy?

Predem dekuji za pouceni.

Jakub Ladman