Regulace elektraren, kdyz uz je ten patek

Michal Krestan krestan na hw.cz
Neděle Duben 18 15:27:45 CEST 2010

Zasadni problem motoru je jeho zadreni, ktere vznike z sopecneho prachu a
vetsi casti mohou udelat i dalsi mechanicke poskozeni. Dale dochazi k
zaneseni pitotek, ktere jsou nutne pro spravnou funkci aerometrickych
pristroju, coz komplikuje v nouzove situaci i klouzavy let, ktery je hodne
drzet na optimalni rychlosti, kde je nejlepsi pomer vztlak/odpor. V manualu
B737 je jako jedna z veci zmineno provedeni zatacky 180 stupnu pro vyletnuti
z mraku spopecneho popela a urcite to nebude jine i u jinych typu.

            Michal

----- Original Message -----
From: "Šerých Jakub" <Serych na panska.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Sunday, April 18, 2010 3:14 PM
Subject: RE: Regulace elektraren, kdyz uz je ten patek

Letecke motory jsou extremne namahane mechanismy a dovedu si zive
predstavit, ze i jemny prach v nich dokaze nadelat peknou paseku (napriklad
zadreni nejakych lozisek, ktere pak muze mit dalsi tragicke konsekvence),
motor je plny ruznych "hejblatek", ktere kdyz se prestanou hybat tak je
prusvih.
Za dalsi, asi si nedovedete predstavit, co je schopen udrzet mohutny
stoupavy proud v mraku. I bezny bourkovy mrak nejen udrzi nahore, ale
dokonce i vyfoukava smerem vzhuru napriklad kroupy o velikosti vajicek i
vetsi, takze si dovedu predstavit, ze v mraku horkeho sopecneho dymu musi
byt takovy hukot, ze klidne vzduchem litaji sutry velikosti dlazebni kostky.
Take elektrostaticke jevy budou v takovem milackovi asi dost extremni.
Osobne jsem mel tu "cest", ze me pred lety vzal (nastesti jen okraj)
bourkoveho mraku pri letu na padaku, takze vim o jakych silach mluvim.
Zapasil jsem s nim zhruba 20 minut a po zhruba tretinu doby jsem mel
stoupani na nedeformovanem kridle 12m/s, po zatazeni nejvetsich usi, co jsem
kdy na padaku udelal (padak leti efektivne tak na polovinu sve normalni
plochy) jsem to uhral tak na 8-9 m/s.
A jeste jeden argument. Ano samotny hlavni sopecny mrak nepochybne z letadla
je videt, ale co urcite videt neni jsou turbulence, ktere urcite pobliz
takoveho jevu jako je rozjeta sopka vznikaji.

Jakub Serych