Regulace elektraren, kdyz uz je ten patek
Šerých Jakub
Serych na panska.cz
Neděle Duben 18 15:14:26 CEST 2010
Letecke motory jsou extremne namahane mechanismy a dovedu si zive predstavit, ze i jemny prach v nich dokaze nadelat peknou paseku (napriklad zadreni nejakych lozisek, ktere pak muze mit dalsi tragicke konsekvence), motor je plny ruznych "hejblatek", ktere kdyz se prestanou hybat tak je prusvih.
Za dalsi, asi si nedovedete predstavit, co je schopen udrzet mohutny stoupavy proud v mraku. I bezny bourkovy mrak nejen udrzi nahore, ale dokonce i vyfoukava smerem vzhuru napriklad kroupy o velikosti vajicek i vetsi, takze si dovedu predstavit, ze v mraku horkeho sopecneho dymu musi byt takovy hukot, ze klidne vzduchem litaji sutry velikosti dlazebni kostky. Take elektrostaticke jevy budou v takovem milackovi asi dost extremni.
Osobne jsem mel tu "cest", ze me pred lety vzal (nastesti jen okraj) bourkoveho mraku pri letu na padaku, takze vim o jakych silach mluvim. Zapasil jsem s nim zhruba 20 minut a po zhruba tretinu doby jsem mel stoupani na nedeformovanem kridle 12m/s, po zatazeni nejvetsich usi, co jsem kdy na padaku udelal (padak leti efektivne tak na polovinu sve normalni plochy) jsem to uhral tak na 8-9 m/s.
A jeste jeden argument. Ano samotny hlavni sopecny mrak nepochybne z letadla je videt, ale co urcite videt neni jsou turbulence, ktere urcite pobliz takoveho jevu jako je rozjeta sopka vznikaji.
Jakub Serych
> -----Original Message-----
> From: hw-list-bounces na list.hw.cz
> [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pajpach
> Sent: Sunday, April 18, 2010 2:16 PM
> To: HW-news
> Subject: Re: Regulace elektraren, kdyz uz je ten patek
>
> No v ucincich sopecneho ani jineho prachu na letadlove motory
> nevim naprosto nic, jen podle meho laickeho nazoru a
> informaci co mam je sopecny prach v urcite koncentraci
> viditelny, navic zpusobuje kondenzaci vodnich par, tak mam za
> to ze je od urcite koncentrace snadno identifikovatelne jeho
> mnozstvi i poloha v atmosfere i pouhym okem. A to co ja
> vidim posledni dva dny na obloze je nejazurovejsi modro jake
> jsem kdy zazil bez sebemensiho mracku od obzoru k obzoru.
> Takze mam za to ze jeho koncentrace (popela) konkretne tady
> je mensi nez miziva. Kdyz napriklad pred lety na nase uzemi
> spadalo takove mnozstvi pisecneho prachu ze sahary (nebo z
> ukrajiny?) ze nebylo ani poradne videt, tak letadla litala.
> Rozhodne jsem tim nechtel rict, ze letadla musi letet za
> kazdou cenu, jen to ze zrovna ja zrovna tady zadny duvod
> (sopecny prach) proste nevidim.
>
> Mimochodem je tu nekdo kdo skutecne vi co vlastne se stane
> pri pruletu tim prachovym mracnem? Podle me primo motoru to
> neublizi, treba v automobilovych motorech se to dokonce
> zamerne zavadi (zpetne spalovani vyfukovych plynu
> obsahujicich saze) a motory maji i pres to tisice motohodin
> bez poruchy.
> Spis bych veril v zanaseni treba vzduchovych filtru, nebo
> chladice, ale zase, letecke motory (ted nemyslim vrtulove ale
> turbinove ci jak se jim
> rika) nemaji ani filtr vzduchu, ani chlazeni, ke spalovani
> dochazi kontinualne rizenym horenim palivove smesi (coz samo
> o sobe urcite mnozstvi sazi take produkuje).
> Neni to recnicka otazka, vazne bych se rad poucil.
>
> S pozdravem
> Pajpach
>
> --------------------------------------------------
> From: "balu na home" <daniel.valuch na orange.fr>
> Sent: Sunday, April 18, 2010 1:03 PM
> To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Subject: Re: Regulace elektraren, kdyz uz je ten patek
>
> > no vzhladom na to ze sa uz stali letecke nehody koli nedetekovanemu
> > sopecnemu prachu asi si to nikto nechce zobrat na triko. O cesnak
> > nejde ale ked vam zomre cela rodina v lietadle ktoremu nad oceanom
> > zlyhali motory lebo sa zalepili tym prachom asi zmenite nazor...
> >
> >
> >
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
More information about the Hw-list
mailing list