OT: LHC - vysokoenergetické svazky ?

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Čtvrtek Duben 1 16:55:25 CEST 2010

na 3.5TeV to bol urcite najdlhsi fill, navyse uz nebol experimentalny
ale fyzici cely cas zbierali data. Na dosiahnutie nominalnej luminozity
by pri takychto zvazkoch bolo treba vela sto rokov, takze je samozrejme
velky tlak aby sa preslo na viac bunchov. Pridanie tretieho uz ale
prekroci hranicu safe beam co vyzaduje aby boli funkcne a otestovane
dalsie veci. Neviem v akom je to stave, tento tyzden som sa okrem
pretrcania pred kamerami v utorok LHC moc nevenoval :-) Prechod na
intenzivne zvazky je ale otazka skor tyzdnov ako mesiacov, fyzici uz
definitivne zacinaju kalibrovat detektory a skumat.
Dalsie technologicke uspechy uz nebudu na vonok az take viditelne.
Postupne sa zvysuje intenzita jedneho bunchu (uz sa bezne injektuje 1e10
namiesto 2e9), squeeze by mal pomoct zvysit pocet kolizii. Pri sucasnych
parametroch (11245 obehov za sekundu) mali v detektoroch event rate v
rade 50Hz, takze pomer kolizii ku poctu preletov bol stale pomerne maly.
V kazdom pripade som rad ze o tom krame do utorka nebudem pocut :-)
b.