Re: Kalibrace geigerova citace

k.novo k.novo@seznam.cz
Sobota Září 26 01:08:53 CEST 2009

Bez znalosti charakteristiky GM trubice nelze rici nic jednoznacne.

Pokud budeme hovorit o nejcasteji pouzivanych GM trubicich. tj. trubice pouzivana v prumernem detektoru radioaktivniho zamoreni ci ruznych civilnich siditek od Conrada. Tak tato trubice by mela v prumernem prirozenem radioaktivnim pozadi registrovat do 10 pulsu za minutu. Pokud registruje vice nez 20 lze hovorit o zvisene radioktivite, nic dramatickeho, ale ja bych v danem prostoru nebydlel. 100 pulsu je tak 0.06 R/h (Ekvivalentní dávka), 1R/h odpovida tak 1800 pulsu a pri 10000 je to 10 R/h a to uz pomalu zacina byt jedno, respektive tam kdo to odecita je tak jako tak na odpis.

Pro kalibraci je asi nejdostupnejsi pouzit etalon s Ba133,  aktivita tusim kolem 95kBq , kapsle s timto amterialem se casto pouzivaji jako radioaktivni etalony, pravdepodobne je najdeta na kazde slusnejsi VS, ktera ma katedru fyziky, CVUT i VSB je maji urcite.V podstate si ji lze i koupit a i kdyz vyrobne jde o papiek namoceny v Ba133 a zalepny v kusu EPS, prodava to CNI a jako u kzdeho normalu cena je dana papirem, ktery k tomu vydaji.

Kontrolni otazka u jake elektrarny namerite vyssi radioaktivtu u JE Temelin nebo uhelne Prunerov ?

KN

>Když nám ukazovali giegra na škole, tak k tomu měli takovou "mírně"
radioaktivní kapsli a sadu "stínících" plechů (měď, hliník a olovo)
různých tlouštěk a zkoušelo se to na tom. Také prý by s určitou
pravděpodobnostní mělo k jednomu přeskoku snad za hodinu nebo tak vlivem
snad kosmického záření (ale to možná kecám - už si to zas tak nepamatuji).

OH