RE: Jak vyrobit útlumák 100dB/50ohm 500MHz

Cihak@dkv.lbc.cd.cz Cihak@dkv.lbc.cd.cz
Čtvrtek Září 17 12:07:53 CEST 2009

Není to jednoduché. Obvykle mívá nějaký útlumák už samotný gener. Pak na generu zařadíte třeba 60dB a postavit 40dB už není takový problém.

Obecné zásady jsou, že musí být zachována impedance v celé délce vedení. Použít lze třeba integrované útlumáky např. PATxx, kde XX je velikost útlumu. Vyrábějí se tuším do 30dB, takže je potřeba jich zařadit několik za sebou. Takový útlumák by měl být ve kvalitně provedeném (frézovaném) boxu s přepážkou pžes ten PATxx. Je snadnější zařadit za sebou několik útlumáků s menším útlumem, než se snažit vyrobit 100dB. To se amatérsky dělá dost problematicky.
Taky nesmíte zapomenout na kvalitní konektory a přívodní kabely. Můžete mít sebelepší útlumák, ale pokud Vám VF svítí z kabelu skrz opletení stejně to moc přesné nebude.

Ale pokud chcete opravdu poradit, já bych kouknul na e-Bay kde je pro útlumáky samostatná sekce a bývají tam moc pěkné kousky za velmi rozumné ceny. I proměnné útlumáky vybrakované z generátorů nebo spektrálních analyzátorů - ňam ňam :-).

	Martin.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of jan.kuba
Sent: Thursday, September 17, 2009 9:47 AM
To: HW-news
Subject: Jak vyrobit útlumák 100dB/50ohm 500MHz

Pro měření přijímače bych potřeboval zatlumit gener. o cca 100-120 dB. Vyrobil jsem mezi dva SMA konektory útlumák z SMD odporů jako T -článek. Bohužel má místo vypočítaných 100dB na 435MHz "pouze"  93dB. Problém je evidentně s kapacitní vazbou mezi vstupem a výstupem, protože na 20 MHz je útlum opravdu oněch 100dB. Tento útlum potvrdilo i DC
měření, ovšem
se vzrůstajícím kmitočtem  útlum klesá např na 300MHz je 96 dB. Stejně se chová ( hůř) i pí článek, zkoušel jsem i kombinaci obou , nebo
útlumák rozdělit na dva
T-články za sebou a výsledek je +- stejný, stále mám útlum frekvenčně
závislý.
Chyba v měření není - otestováno s továrním regulovatelným  attenuátorem
, který je rovný
 až do 2GHz .....a na 4GHz je naopak útlum menší o cca 2-3 dB. Co s tím? Jak to udělat, aby to nebylo frekvenčně závislé? Není někde
nějaký návod
jak takový útlumák vyrobit?