Par otazek k CNC?

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pátek Září 11 13:11:47 CEST 2009

Puvodni zprava ze dne 11.9.2009 od zoodiskus@vol.cz:

> Nechci stavet zadnou sranda frezku, ale solidni tuhej stroj s kterym
> pujde frezovat do kovu.

Pokud jsi zadnou zatim nepostavil, tak bych spis doporucil zacit tou
sranda frezkou. Ziskas velmi dulezite zkusenosti, ktere pak muzes
uplatnit na tom solidnim tuhem stroji. Jinak frezovat do kovu jde i se
sranda frezkami, na to nepotrebujes vzdy solidni tuhej stroj. Zalezi
na tom, co presne chces frezovat a jak to chces frezovat.

> 1. Rizeni, pokud postavim rizeni motoru, nejaky MCU + LMD18245, pres
> jaky interface budu moci pouzit pro rizeni profi software, napriklad
> Mastercam X4?

To je CAM, ne ridici soft. Z nej vyleze soubor s G kody dle vybraneho
postprocesoru pro prislusny ridici soft. Pak je potreba ten ridici
soft, ktery podle G kodu dela vlastni pohyby, tj. ridi prislusne
budice krokovych motoru nebo servomotoru.

> 4. Kam na krokove motory, opet jde o cenu, po jake velikosti se
> poohlednout?

Pokud bys stavel sranda frezku na hobby ucely, pak bych chapal, ze jde
o cenu. Pokud stavis "solidni tuhy stroj", opravdu to nechapu. Navic v
kontextu se softwarem Mastercam, jehoz cena ve variante pro zakladni
triose frezovani je tusim nekde kolem $7K.

Jinak na veliky solidni tuhy stroj potrebujes servomotory a ne krokove
motory, tj. poohlizej se spis tam. Ceny jsou samozrejme uplne jine nez
u krokovych motoru.

> 5. Vreteno, asi nejvetsi financni problem,da se vubec sehnat
> vreteno, ktere nehazi, dokaze tocit aspon 30k a zaroven i treba 300?
> Vykon, myslim, ze 500W je minimum nutny pro seriozni praci.

Moje sranda frezka ma vreteno 1kW. Tech 500W pro solidni tuhy stroj na
seriozni praci pri obrabeni kovu asi nebude nic moc... ale ja nemam
zkusenosti s takovymi velkymi stroji, takze k tomu moc nereknu.

> 6. Vite o nejake konstrukci podobneho stroje, kde by se clovek mohl
> inspirovat?

No vsude se muzes inspirovat, najed do youtube, do googlu, do CNC for.
Ale nikdy nezjistis, jestli to vazne funguje tak, jak si predstavujes.
To by sis musel vyzkouset. A ani nezjistis, jestli to dokazes
postavit, to musis proste zacit stavet. Jak jsem napsal, lepsi je
postavit tu sranda frezku a z te pak vychazet, nez se pustit do
velkeho stroje jako prvniho projektu, abys nakonec zjistil, ze i ta
sranda frezka by fungovala lepe... ale to je jen muj nazor.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz