Laboratorni zdroj do 30A

Úterý Září 8 09:44:17 CEST 2009

No ve spínákách se obvykle hlídá proud tranzistoru, při zkratu proud
tlumivky narůstá postupně a krásně se to omezí. Takže zdroj (pokud je aspoň
trochu slusně udělaný) se sám ochrání. U toho zdroje z GM to omezovalo
opravdu na 30A a nekmitalo to (jak zmiňujete on-off), navíc pokud má zdroj
měření proudu na displej, proč by to nezavedli do regulace. Samosřejmě je
tam energie výstupní tlumivky a kapacity, nemůžete třeba u 30A zdroje
nastavit napětí na max, omezení na 50 mA a připojit tam ledku - no můžete,
ale pak se nedivte :-)) Taky musíte počítat se zvlněním 10 až 50 mV (podle
typu zdroje), protože čím bude filtrace lepší, tím bude mít zdroj horší
dynamické vlastnosti. Takže pokud chcete super laboratorní zdroj, dejte si
ke spínáku lineární regulaci s úbytkem cca 0,2 až 0,5V, zdroj regulujte
podle úbytku na té lin. regulaci a na výstupu si dělejte co chcete. Dělal
jsem takhle zdroj pro měření nabíjecích charakteristik baterek při
konstantním napětí a 80A zdroj měl zvlnění a šum pod 20 uV. Myslím že pro
Sašu je tohle zbytečné, i když není to zas tak složité, zdroj má externí
řízení a mám dojem že má i oddělené napěťové svorky takže by jeho displej
moh ukazovat napětí až za regulátorem. Co víc si můžete přát? :-))
Anděl

----- Original Message -----
From: "Ondrej" <leguanolog@seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, September 08, 2009 9:10 AM
Subject: Re: Laboratorni zdroj do 30A

30V a 30A dává dohromady 900W a to už je slušný výkon. Za tuhle cenu
normální lineární zdroj nelze sehnat (jsou těžké a tak se je nevyplatí
vozit z Číny), takže jedině spínák. Jenže ten zase nemá obvykle
proudovou pojistku a když už ano, tak je celkem pomalá - je to dost
hrubý odhad, ale reakční čas jsou stovky us a k tomu plus reakční čas
samotného zdroje. Druhý problém bude, že proudová pojistka je většinou
typu ON/OFF, takže při náběhu velké kapacitní zdroj zátěže se může zdroj
vypínat.

Něco jiného je lineární zdroj, ale cena je na hraně těch 20k (záleží
jestli s DPH nebo bez). Ono se není moc čemu divit - ve zdroji takového
výkonu je veliké trafo a to zkrátka něco stojí. Plus lineární zdroj je
vhodné předimenzovat, protože hodnoty udávané výrobcem (především proud
a výkon) v propagačních materiálech jsou obvykle 70% hodnot, které je
zdroj schopen dodávat trvale.

V případě spínáků nevím, ale u lineárních bych doporučil Statron - dá se
snadno opravit, je celkem spolehlivý a je to zkrátka německá kvalita :-)

OH

Jabber: Iguaner@jabber.cz
ICQ: 122712466