OT na pátek I: Fyzika pro kuchaře

Josef Stengl ok1ced@nagano.cz
Pátek Září 4 23:13:14 CEST 2009

Také si přisadím. Vyjdu co si pamatuji o kapalinách ze základní školy.
Voda, když přechází mezi skupenstvími, tak nepřechází plynule. Tím myslím že když vodě předávám teplo tak pokud je to kapalina, tak teplota roste s s přijatým teplem. Při změně skupenství ale dochází k tomu, že kapalina před tím než změní skupenství přijímá teplo, ale teplota se nemění.

Máme vodu pod olejem. Voda přijímá teplo ze dna pánve. Vesele jí roste teplota až do teploty varu. Jelikož je pod  vrstvou oleje, tak se mírně zvýší tlak, a teplota varu vody je vyšší než za běžných podmínek u tebe třeba v kastrolu. Bez puklice. Tlak vzroste nad kritickou mez, unikne bublinka  a poruší se olejová vrstva. Změní se podmínky v okolí vody( olej už nemá spojitou hladinu), tlak pod olejem prudce klesne a teplo, které se nehromadilo ve vodě za vyššího tlaku aby se voda mohla přeměnit v páru je náhle vyšší než je potřeba pro udržení kapaliny tekuté a voda se expanzivně přemění na páru  (suma tepla nemění, nebo klesne (předání chladnějšímu okolí)) a ta expanduje do okolí.

Tak a čte to zde nějaký fyzik, aby ty moje omyly dal alespoň trochy do pořádku?
ced