OT na pátek I: Fyzika pro kuchaře

Tomáš Tomáš tom.tore@seznam.cz
Pátek Září 4 17:15:49 CEST 2009

Proc take, v prvni fazi je voda tezsi oleje tzn. drzi se u dna panve a prednostne absorbuje teplo,
Voda se meni na paru a stoupa olejem vzhuru
Olej stejne jako ostatni kapliny na na hladine nejake povrchove napeti tzn. hladina se chova jako elesticka folie, ktera se snazi byt co mozna nejhladsi , proti tomu pusobi sila tlaku pary, ktera ji chce prorazit a pritoze olej ma oproti vode zhruba polovicni povrchove napeti dojde k tomu, ze olej rad a ochotne "vysplouchne", kdyz nad nim mate ruku.
Povrchove napeti olivoveho oleje je pri 25C 33E-3 N/m naproti tomu voda ma tusim cca 90 a pri 100C 60.

Bylo by zajimave zjistit zda by olej vysplouchl ve stejnem okamziku i kdyby jste nad nim nemel ruku , kdy ruka funguje jako jednak teplejsi a hlavne blizsi odrazec ve srovnani s vzdalenejsi a chladnejsi digestori.

Tom

P.S.
V 1cm oleje jsem snad nikdy nic nesmazil , mi bolo divne nac lide kupuji ta kvanta oleje, kdyz ja vystacim s jednou flaskou skoro na rok :-)

>Zdravím,
  první páteční téma otevírám inspirován popáleninou na ruce. Chystal jsem se
tu cosi smažit a pánev byla čerstvě opláchnutá, takže na dně byly zbytky vody.
Ty byly přelity vyšší vrstvou oleje a pánev byla na poměrně prudkém ohni.
Právě, když jsem měl ruku nad pánví a chystal se vložit objekt ke smažení,
zbytek vody se explozívně vypařil. Ozvalo se silné třesknutí a z pánve
vyšplíchl olej s teplotou o hodně více než 100C přímo na mou ruku. Tím to
skončilo, voda byla pryč. Olej měl více než 100C proto, že předmět, který jsem
tam přeci jen vložil, ihned začal bublat a smažit se.
  Otázka je: Proč se v takovém případě voda nezačne vařit plynule, nebo nedá
alespoň nějaké varování, že se tohle chystá provést ? Proč je tato stavová
přeměna takto prudká a nastane při teplotě výrazně vyšší než 100C ? Vždyť
hydrostatický tlak cca 1cm oleje nemůže bod varu vody prakticky ovlivnit...
  S pozdravem Pavel Troller