nafouknuté kondenzátory ve zdroji

k.novo k.novo@seznam.cz
Úterý Září 1 09:02:47 CEST 2009

Nafukuji se diky tomu , ze jak sam uvadite maji nejaky ESR tedy odpor a na tomto odporu se diky pulsnimu nabijecimu proudu cast energie meni na teplo, toto teplo zahriva kondenzator a kdyz se to prezene tak se C nafoukne pac se cast elektrolitu meni na plyn, ktery nafukuje tlakovou nadobu (obal C).
Problem je, ze i ty nejlepsi C maji pri max. provozni teplote pomerne omezenou zivotnost cca 5000 hodin, da se tim branit, tim, ze omezujeme zahrivani kondenzatoru, kdy muzeme zivotnost C prodlouzit i o nekolik radu.
Vetsi kapacita neni primarne reseni, rozhodujici je velikost ESR a max. pulsni proud.
Obecne cim je C na vyssi napeti tim je zpravidla odolnejsi tj. ma nizsi ERS a vetsi Irip (pri stejne kapacite)
Vyssi kapacita ma ve stejne rade take zpravidla nizsi ERS a vetsi Irip, obecne plati, cim rozmernejsi je kondenzator tim je na tom lepe ( ve stejne rade).
Idelani je paralelne zaradit vice C.

Pokud si nejste jisty jaky C a jakem stavu jste tam dal, tak se vam klidne muze stat, ze takovy C vydrzi hodiny, dny nebo tydny (v DVD to asi nebude tak zhave, proudy nebudou az tak velke, zkratka do pulsnich zdroju patri kvalitni Low ESR a jeste jich musi byt hodne, pak neni problem s zivotnsti, bohuzel vyrobci jsou jineho nazoru a razi novy vyrobek do kazde rodiny, co nejcasteji.

KN

>Dobrý den,

Včera jsem opravoval svůj stolní DVD přehrávač. Začal špatně načítat
DVD, tak jsem ho chtěl rozdělat a vyčistit. Vyčistil jsem optiku, a
nepomohlo to. Všiml jsem si. že i trochu problikává displej. Ve zdroji
za trafem byla dioda, a za ní kondenzátor k zemi. Ten byl nafouknutý. Po
výměně začalo DVD fungovat normálně, přestalo mít i problémy s načítáním
DVD.

Takový blbý dotaz:
Proč se ty kondenzátory ve spínaných zdrojích nafukují? Měřil jsem
napětí, a to bylo nižší, než napětí napsané na kondenzátoru.
Co s tím, aby tam nový kondenzátor vydržel bez problému? Použít
kondenzátor s vyšší kapacitou, nebo na vyšší napětí? Dal jsem tam stejný
z jiného zdroje, takže doufám, že byl low ESR také.

S pozdravem,