Zarivka - kde je chyba

Martin Persich persich@transcon.cz
Sobota Listopad 28 22:47:41 CET 2009

Myslím, že není důvod neměřit činný příkon zářivky včetně předřadníku. Činné
ztráty na předřadníku by měly být poměrně malé a snad zanedbatelné. Navíc
vypočtená činná složka proudu z wattmetru odpovídá poměrům v místě
připojení, tj. je vztažena k napětí na tomto wattmetru. S elektronickými
předřadníky a jejich měřením to bude poměrně horší. Pro neharmonické průběhy
bych si s wattmetrem za cca 300 Kč nedělal iluze. Bude to chtít nějaký
wattmetr, který opravdu svědomitě vzorkuje průběhy ... sám jsem byl
překvapen, že i přístroje v cenové třídě > 20 tis.Kč mají problém s
přesností u neharmonických průběhů. Pro sinus jsou to desetiny procenta, ale
stačí sinusovka za tyristorovým regulátorem a pro crest factor cca 2,5 už je
přesnost maximálně v řádu jednotek procent.
Martin. persich@transcon.cz

----- Original Message -----
From: "Glajc Pavel" <pavel.glajc@del.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Saturday, November 28, 2009 9:35 PM
Subject: Re: Zarivka - kde je chyba

Průběh napětí na trubici jsem po pravdě vůbec neuvažoval, to bude asi hlavní
kámen úrazu.
Multimetr není školený na průběh.
Činný proud z watmetru je činný proud měřený měřičem z Lidlu, který umí
napětí, činný proud, činný příkon, spotřebu a cenu.
Tenhle neumí cos fí.
Měřič z Lidlu byl použit právě proto, že umí měřit proud ve fázi s napětím,
tedy činný.
Proud měřený multimetrem jsem sice měřil, ale ve výpočtech není použit.
Rovněž o algebraickém součtu není v mém příspěvku ani zmínka. Bylo to
změřeno spíše pro úplnost a jak vidím hlavně ke zmatení.
Použité jednotky VA je moje chyba, má být W. Omlouvám se.
Původní dotaz zněl proč je údaj na trubici a činný příkon na trubici tak
rozdílný.(2x)
Pavel Glajc