Elektropohon 10-15kW

Tomáš Tomáš tom.tore@seznam.cz
Pátek Listopad 27 11:04:33 CET 2009


Tak co to bude lod nebo hausboot? 
Pokud bych to mel parafrazovat tak lod je zarizeni urcene k preprave z bodu A do bobu B, kdezto hausbootem se parkuje u palackeho mostu a obcas se prejede do troje k ZOO.
Lodni motor se voli predevsim s ohledem na predpokladany najezd motohodin a tedy zivotnsot. V neposledni rade s ohledem na odolnost proti vode, motor by mel prezit zaplaveni strojovny a byt pak po bezne udrzbe schopen chodu, coz vetsina elektomotoru nebude splnovat. 
Nejjednodussi volbou je zavesny lodni motor 15kW je drobecek, odpadnou vsechny starosti s prostupy lodi, utesnovani hridele a dalsi. Pokud jej koupite v nejakem primorskem state tak to neni financne az takova darda.
Pokud naftovy motor tak idealne nejaky pomalobezny stabil., ktery dokaze palit i to svinstvo, ktere se tu bude prodavat od 1.1.2010, kdy se opet zvedne podil esteru v tafne a deklarovatelna skladovatelnost bude jiz jen 1 mesic.

Tom




>Zdravim,

jelikoz premyslim o stavbe lodi (hausbotu) tak resim i jeho motorizaci. 
Bezne se pouzivaji benzinove nebo naftove motory (oblibeny je 3 valec 
Zetor).

Je to ale silna komplikace pri zastavbe, vcetne udrzby samotneho motoru, 
prevodovky, montaz ovladacich prvku atd. plus komplikace pri technicke atd.

Napadlo mne, ze by mohl byt resenim dieselelektricky pohon - 
elektrocentralu na lodi budu mit tak jako tak a centraly kolem 10-15kW 
jsou celkem zaplatitelne.

Otazkou je co pouzit jako samotny pohon. Nejdriv me napadlo pouzit 
asynchronni motor (4 nebo 6 pol) a nejaky adekvatni menic. Problemy jsou 
dva - pri tomto vykonu jsou motory uz zasadne 400V/600V coz je trochu 
problem. A pak je to cena menice - bezne >30.000Kc - za to se da sehnat 
ten Zetor.

Dalsi moznost je pouzit nejaky univerzalni motor, ale nevim zda se neco 
takoveho v tomhle vykonu se dela. Navic je tam trochu minus ve velkych 
otackach techto motoru - musela by tam byt asi pevna prevodovka. Otazkou 
je i zivotnost.

A treti moznost jsou BLDC motory, kde 10kW jsou jeste v podstate 
modelarske rozmery. Netusim zda nekdo dela podobne motory, pripadne bych 
si jej mozna byl i schopen navrhnout a udelat sam - problem jsou ale 
statorove plechy (obezka), nevim kde sehnat dostatecne kvalitni 
material. Regulace si myslim, ze je resitelna - zvlast pokud bych osadil 
snimace natoceni hridele.

Jake motory jsou treba v jesterkach nebo vysokozdviznych vozicich?

Jeste nemam presne zjisteno jak je to se schvalovacimi predpisy ohledne 
bezpecnych napeti na palube, ale i v pripade 48V by tech 200A bylo 
schudnych.

Mate k tomu nejake poznamky? Je to motoro-elektropohon uplne zcestny?


-- 
Radek Vicek


More information about the Hw-list mailing list