Jak spinat topnou spiralu

Pavel Kutina hw@prelude.cz
Středa Listopad 25 14:47:59 CET 2009

Zdravim,

po dlouhe dobe mam jeden praktictejsi a ne-OT problem.

V jednou soustroji mam cca 20l vody a k tomu 800W topnou spiralu. Je tam
termostat, ktery udrzuje teplotu vody v rozmezi pokojove az +40st C, akorat
ze ten termostat je klasicky s kapilarou a hysterezi kolem dvou stupnu (voda
ma nuceny obeh, takze promichavani je zajisteno).

Chtel bych k tomu udelat nejake mirne inteligentnejsi rizeni, stejne tak
bych se rad dostal na vyssi presnost (pendlovani v rozmezi dvou stupnu se mi
nelibi, rad bych se vesel do jednoho).

Vychazi mi to na oblibenou kombinaci PIC + LCD +DS1820 + par tlacitek. No a
protoze bych se rad zbavil elektromechaniky, nemluve o tom, ze se mi tam
nejspis ani slusne rele nevejde, narazim na spinani te spiraly. Na jedne
strane mam PIC, krmeny z 5V zdroje, na druhe strane 800W/230V topeni - jak
to spinat? Predpokladam, ze cistokrevna PWM nebude potreba, staci
dvoustavova regulace. Asi nejjednodussi by bylo nejake existujici SSR, nez
vymyslet a odrusovat nejake optotriakove udelatko.

Vzhledem k tomu, ze SSR jsem nikdy v nicem nepouzival, je nejaky zadrhel, na
ktery se mam soustredit? Buzeni, ruseni, spolehlivost, chlazeni? Idealni by
byl nejaky "trafikovy" typ - viz. napr
http://www.gme.cz/cz/index.php?product=635-025

A jeste jeden souvisejici dotaz - kdybych se chtel dostat pod teplotu okoli,
nezbyva nez chladit. Jedina rozumna moznost, ktera mne napada, je peltier,
ale ani neodhadnu potrebny prikon. Realne rozdily teplot jsou cca 24 stupnu
okolni teplota, 18 stupnu pozadovana nejnizsi teplota vody, doba na
nachlazeni hodina az dve. Tepelne ztraty jsou salanim (PP nadoba) a odparem
(cca 0.2m^2 plocha hladiny). Jestlize ma topna spirala 800W a do dovou hodin
zvysi teplotu o 20 stupnu, na tretinove snizeni by mozna mohl stacit
tretinovy vykon (ale to je uvaha cloveka, ktery s topenim a chlazenim nemel
nikdy nic spolecneho, predpokladam, ze zalezitost nebude zdaleka tak
jednoducha), tedy by z toho vyplyval peltier kolem 260W
(http://www.gme.cz/cz/index.php?product=601-013). Peltier ma tu milou
vlastnost, ze mi generuje ne oplne male mnozstvi tepla velmi blizko
soustavy, kterou chladim, takze tamodtud musim to teplo nekam odvest a
jestli dobre koukam, chladit bych musel nejakych 460W, to uz se mi nezda
zrovna malo. V nejhorsim se obejdu bez chlazeni te vody, ale kdyby to slo
nejak rozumne, tak by to dost potesilo.

Jestli jsou moje uvahy uplne mimo, zarazte mne, dokud je cas :)

Diky.

Pavel Kutina