LHC: prve kolizie

gatilo gatilo@centrum.cz
Úterý Listopad 24 02:11:15 CET 2009

 24.11.2009, 1:53:12

A kdo jiny, nez lidi "ze vnitr" by mel vysvetlovat, co jejich
cinnost prinese dobreho ?
Na nas "z venku" je, abychom posoudili, zda prinosy odpovidaji
vlozenym prostredkum a budto dal platili nebo ty prachy utli.

To, ze kosmonauti z Apolla privezli par kilo mesicnich sutru take nema
zadny prakticky prinos. A ani mit nebude, dokud nezacneme na mesici
stavet baraky. Presto se tento program povazuje za (i) financne velmi
prinosny, nebot mnoho veci, vyvinutych pro apollo se pozdej uplatnilo
komercne.
S CERN je to stejne. Zvazeni Higgsova bossonu je a jeste dlouho bude
celkem k nicemu. Ale mnohe veci vyvinute pro tyhle vahy se uplatni
jinde.
Napr. zmenseniny urychlovacu vyvinutych v CERN se zacinaji pouzivat v
medicine. Zkusenosti s velkymi supravodivymi systemy asi vyuzije
energetika neprilis vzdalene budoucnosti. Nasinec treba oceni kvalitu
osciloskopu nejmenovane znacky, ktera je s CERN svazana atd.
Ale tohle je prace pro Balua

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz