Maly kviz na uterni vecer (pocitani s odpory)

Pavel Kadečka pavel.kadecka@gmail.com
Středa Listopad 18 09:23:52 CET 2009

2009/11/17 Saša Svobodová <sasa@zirafoviny.cz>:
> Hezky vecer,
>
>   omlouvam se za malinkatou prilohu, ale nevim si rady s jednim prikladem.
> Prave z te prilohy. Ukol zni, vypocitat proud odporem R5. Me vychazi cca 80
> mA kamaradovy cca 30 mA a me by moc zajimalo, kdo pocita spatne. Je si
> myslim, ze ja, ale proto se ptam tady, jestli nas nekdo rozsoudi.
>
>   Poradi mi nekdo, predem moc dekuji :-)

Nejlepší je ověřit výpočet pokusem, tj. pospojovat rezistory v daném
poměru, připojit na bezpečné napětí 10V, změřit proud R5 a vynásobit
10x. ;-)

Ještě si vybavuju jeden zajímavej příklad ze školy, máte krychli
sestavenou z drátů, každá hrana má stejnej odpor (třeba 10 ohmů, pro
jednoduchost), spočítejte výsledný odpor, jaký byste naměřili v
protilehlých rozích. Kdo to znáte, neprozraďte řešení hned.

Pavel Kadečka.