Re: Solární kolektor - bylo ot: První velká fotovoltaická elektrárna v ČR

Martin Záruba swz@volny.cz
Sobota Listopad 14 10:58:25 CET 2009

A do stejne patri i solarni kolektor pro ohrev TUV. Jednoduchy priklad: Mam
tepelne cerpadlo vzduch-voda, ktere v lete slouzi pro ohrev TUV. V tomto
rezimu odebere denne cca 3 kWh. Pokud by melo topny faktor v lete jen 3,
doda 9 kWh. To odpovida ohrevu 9/1,163/(45-15)*1000=258 l vody. V dome
bydlime dva, nekdy tri, takze to asi bude vporadku. Ty 3 kWh stoji 3*2,33745
(dle tzb-info) = 7 Kc. Pokud by solarni kolektor byl schopen ohrat vodu po
200 dni v roce, coz je myslim velmi optimisticky predpoklad, usetril by za
rok 1400 Kc, pokud nepocitam spotrebu obehoveho cerpadla a ridici jednotky.
Pri zivotnosti 20 let (no snad) je to tedy 28000 Kc uspory na hranici
zivotnosti. Za tu cenu se to tezko da poridit.
Martin Zaruba
----- Original Message -----
From: "Jiri Foldyna" <jiri.f@avizo.cz>
To: "'HW-news'" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, November 13, 2009 2:26 PM
Subject: RE: ot: První velká fotovoltaická elektrárna v ČR

> Neni nekde na netu clanek, kde by bylo uveden modelovy
> priklad slunecni
> elektrarny, jeji instalovany a pak skutecny vykon, zivotnost,
> financni
> naklady, shrnuty system dotaci a vykupu energie atd.? Montuji to tu
> vsude okolo, par lidi co znam jsou z toho uplne nadseni a
> kdyz se snazim
> je alespon trosku zchladit, tak mi neveri.
> Posledni perla byla, ze to co jim tam ted montuji jsou panely
> ktere neni
> potreba omyvat, nedrzi se na nich prach ani snih a jsou to ty co
> [...]

Zkuste tohle:
http://fvs.spsemoh.cz/
Slunce do škol - je to konkrétní instalace solárního panelu od Solartecu.
Stál 498 000 Kč, v provozu je od 05/2001 a doteď vyrobil
10318 kWh, čili kilowathodina za necelých 50 Kč. Kdyby vydržel ještě jednou
tak dlouho (17 let), dostanou se na závratných 25
Kč/kWh. A to se vyplatí ! :-)))

JF