r. 57 jak to bude vypadat v r.2000

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Listopad 13 09:33:45 CET 2009

Zdravím,
  nu, pokud k tomu mohu jako již trošku starší člen konfery něco říci, tak asi
tolik:
  Výrobky Tesla bývaly dle mého názoru výborné návrhem, ale kulhalo dílenské
zpracování, a to jak na úrovni kompletace hotového výrobku, tak jeho komponent.
Typický příklad: Když mi byly tak 3 roky, moji rodiče zakoupili elektronkové
gramorádio značky Barcarola. Mělo nádherný zvuk, skvělou citlivost, pěkně
vypadalo. Ale během týdne začal potenciometr hlasitosti tak chrastit, že se
prakticky nedal použít - nejen, že jeho otáčení rvalo všem uši, ale ve většině
dráhy prostě neměl kontakt, takže to nehrálo. Byl přivolán opravář a dodnes
si pamatuji, jak mne udivilo, že rádio dostává injekci :-) - normální skleněnou
injekční stříkačkou a tlustou jehlou se snažil prostříknout dráhu
potenciometru. To se mu do jisté míry podařilo, ale definitivně se to podařilo
spravit až mně, cca 13 let poté - výměnou celého potenciometru.
  Po několika dalších dnech se však zasekl volič rychlosti gramofonu. Zůstal
v té nejméně vhodné poloze - 16.66 ot/min a nebylo možno s ním hnout. Rodiče
opět přivolali opraváře a ten musel vyměnit celé chassis gramofonu - prý bylo
natolik špatně vylisované, že díry mechanismu neseděly proti sobě a zasekávalo
by se to pořád. Nový gramofon už hrál dobře, ale za nějakou dobu prasklo lanko
ladění. A těchto závad bylo ještě tak asi 5 (odešla dioda (polovodičová) v
diskriminátoru FM, začla chrastit a mít nespolehlivý kontakt tlačítková
souprava, a nakonec tuším i EL84 v koncovém stupni). Přes to všechno to rádio
přežilo a hraje (a sort of - už nemá co hrát, hlavně na FM, OIRT band je pustý)
dodnes. Mám ho na chalupě a dokud budu živ, z domu nepůjde :-).
  Obdobně bych mohl vyprávět o mnoha dalších výrobcích z té doby. Třeba
magnetofony řady Sonet a Sonet Duo jsou prakticky nezničitelné, podívejte se,
kolik jich je stále na Aukru k prodeji a jsou v podstatě okamžitě schopny
funkce. Udává se, že to byly v té době stroje na technické špičce a že mohly
směre konkurovat Grundigům, Philipsům i dalším západním značkám a ostatní
produkce soc. sektoru se s nimi vůbec nemohla srovnávat. A dáte-li do Soneta
kvalitní pásek (např. Maxell řady UD) a seřídíte-li jej na něj, máte prakticky
studiovou kvalitu - elky nešumí, těžký setrvačník - žádné kolísání, půlstopý
záznam - žádné drop-outy atd., jen jednu mouchu měly - vyšší hladina brumu při
přehrávání, daná indukcí pole z motoru, sice tam byla "odbručovací cívka", ale
její nastavení vyžadovalo hodiny práce a stejně nebyl vždy výsledek
stoprocentní. Ale určitě by ten stroj splnil (s tím moderním páskem) libovolnou
HiFi normu, kterou kde najdete :-).
  Jenže pak už to šlo s magneťáky z kopce. Už Sonet B3 měl v sobě 2 germania
(2x 102NU70) ve snímacím zesilovači a tak tam, kde kdysi byl tichý brum, nyní
byl vodopád šumu... Řada B4 ještě šla - vrchol B43, ale řada B5, to už byly
vyložené low-endy, mechanicky i elektricky, a ani pokus o vzkříšení dobrého
jména posledními modely (B113, CM160...) už nedohnal to, co se léty pokazilo.

Zdraví Pavel