OT na víkend: Datové vysílání kolem 130 kHz ?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Listopad 7 22:08:22 CET 2009

Zdravím,
  je tu dost lidí, kteří mají to či ono společného s radiotechnikou, tak se
zkusím zeptat i zde:
  Onehdy jsem tunil svůj rig v různých exotických bandech a zabrousil jsem až
hodně dolů na dlouhé vlny. Zaposlouchal jsem se do DCF77 (můj rig jede od
30 kHz, ale něco začne slyšet tak od 60 kHz výše). To DCF je nejnižší
ověřitelný signál (to, co slyším ještě níže, mohou být už fantasie toho rigu
nebo nějaké zázněje třeba z TV rozkladu atd.). Pak jsem jel nahoru a další
slyšitelné vysílání jsem objevil v podobě dvou "bratříčků" v okolí 130 kHz.
Ten první se jeví mít nosnou na 128.96 kHz a ten druhý je prakticky přesně o
6.5 kHz výše. Jest otázkou, zda ta frekvence nemá být přesně 129 kHz a zda
někde něco necourá (kdoví, jak se na těchto frekvencích chová to moje rádio,
ale na běžných pásmech má ta jeho syntéza odchylku v jednotkách Hz, rozhodně
ne 40). Obě tyto nosné mám zhruba stejně silné, a to celkem dosti (S3 -5,
zatímco DCF u mne S-metrem nehne). Obě nosné jsou čas od času modulovány
FSK, rychlost tipuji tak 120 - 250 Bd, rozhodně rychleji než běžné RTTY.
Zdvih mi při orientačním měření vycházel na nějakých 300 Hz a je směrem vzhůru.
Komunikace vypadá tak, že běžně je vysílán cca sekundu trvající "paket" každých
cca 15 sekund. Někdy je však paketů více (třeba i po třech sekundách za sebou)
a bývají delší (cca 1.5 sekundy). Ten "standardní" paket, pravidelně se
opakující, má dle mého sluchu stále velmi podobnou strukturu, je možné, že
je dokonce stále stejný. Ty "asynchronní" pakety znějí jinak, je vidět, že
se předává nějaká jiná informace.
  Google nic specifického nevyplivl. Tvrdí, že toto pásmo je doménou
radionavigačních systémů, ale ty obvykle nepoužívají FSK modulaci, spíše více
nosných a jsou tam i jiné odlišnosti. Ani Wikipedia nedala přesnou odpověď. Ten
signál je tam stále s obdivuhodnou stabilitou, nekolísá, nemění se s denní/
noční dobou, i ta četnost paketů se jeví být stále na velmi podobné úrovni
(víkend - nevíkend, ráno - večer atd.).
  Nemá někdo náhodou ponětí, co by to mohlo být ?

  S pozdravem Pavel