Chyba v programatore ELNEC T51prog

Jan Puobis jpuobis@elnec.sk
Středa Listopad 4 16:57:50 CET 2009

Dobry den,

> Beru to jako obecny technicky, technicko pravni problem.
OK.

> K technicke casti.
> Existuje cela rada ochranych diod , ktere jsou primo urceny pro ochranu datovych linek
... ktore sa koli rozsahu napati na pinoch porgramatora (do 25V) pouzit nedaju. Kto si
otvori BeeProg/BeeProg+ tak uvidi sadu SP720/SP721 a potom transil s predpatim, aby
nedoslo k ovplyvnovaniu signalov. Iste by sa to dalo implementvovat aj do lacnejsich
programatorov ... .

> Porovnani s ABS ci airbagy mi tak uplne nesedi oboji je skutecne pridana hodnota pro
> zakaznika, ale kdyz chcete auto priklad.

Uviedol som to len preto, aby som zvyraznil, ze v cenovej kategorii 200 EUR nemozete
implemetovat ochranu za 20 EUR bez ovplyvnenia ceny.

> Tak jste vyrobily auto, ktere nema antikorozni
> ochranu a v nekterych mistech dochazi k tomu, ze 6% zakazniku auto prorezlo tak, ze se
> autem neda jezdit a ted se hajite tim ze je v zime vice vhko a vy mate v maualu napsano, ze jde o auto do sucha :-)

Teraz zartujete, vsak? Dodrziavat zasady ochrany proti ESD porovnavate s "instrukciou"
jazdit za sucha?

> Osobne neverim, ze 6% uzivatelu zrovna tohoto programatoru jsou paka, ktera vytahuji
> vyboje z teslova transformatoru zrovna danym vyrobkem.

Teslov transformator iste nie, ale puzivanie syntetickych podlahovych materialov alebo
odevu ano. Naviac je az prekvapujuce, kolko je v nasej branzi nekompetentnych uzivatelov -
a to nehovorim iba od ESD, ale aj o udrziavani cistych kontaktov ZIF patice programatora a
konvertorov ... .

> Na svem webu uvadite, ze tento problem neni u jinych programatoru a tyka se vyhradne
> tohoto modelu

Zoznam programatorov, ktorych sa to tyka, je uvedeny v aplikacnej poznamke. Tato veta ma
prekvapuje, lebo priamo nadpis aplikacnej poznamky je "Elnec programmers T51prog/T51prog2,
PIKprog+/PIKprog2, MEMprog/MEMprog2 and SmartProg/SmartProg2. Selftest error: "Pindriver
(TTL) test ... ERROR" reason".

> , dale uvadite, ze jde o tusim 2 linky na ZIF patici.

Progamatory ktorych sa to tyka maju 40 pinovu ZIF paticu a problem sa tyka kazdeho pinu.

> Vsadim se, ze jste rade zakazniku reklamaci uznali a az kdyz to zatracene zaclo lezt do
> penez, Startan neni zrovna halerovy obvod, tak jste zacli hledat problem ve snaze
> problem vyresit / usetrit na reklamacich (nehodici se skrtnete)

Presne tak. Standardne percento reklamacii u Elnec je pod 1% a u specializovanych
programatorov okolo 2%. Ked to vybehlo na nestandardne hodnoty, zacali sme situaciu
analyzovat. Zistili sme ze statisticky chyba vyrazne menej postihuje programatory v
kovovom kryte (SmartProg, SmartProg2, T51prog2, MEMprog2, PIKprog2) ako tie v plastovom
kryte (T51prog, MEMprog, PIKprog+), co poukazovalo na ESD. Rovnako sa ukazalo, ze je
poruchovost v niektorych krajinach dramaticky vyssia, takze sme analyzovali aj pracovne
navyky. Co sty myslitek, kolko zakaznikov napr. v Polsku pouziva nieco take ako ESD
naramok alebo aspon ESD vybijaci bod? Aby sme to mali definitivne potvrdene, oslovli sme
Xilinx a ti nam urobili analyzu.

> Docela by me zajimalo zda jste Xilinx za tu analyzu museli patit ci zda ji provelke zakazniky delaji zdarma.

U Xilinx sme VIP, mali sme to zadarmo.

> Mylsim, ze i vy dnes vite, ze by osazeni dvou nizkokapacitnich diod za radive jednotky
> Kc vyslo levneji nez na co problem prisel a jak dalece poskodil jmeno firmy.

Na zaklade chybnych predpokladov robite chybne uzavery - ochrana ESD nie je v tomto
pripade halierova zalezitost a ani dnes by som sa nerozhodol inak - konecne tisicky
predanych programatorov SmartProg2 su dokazom.

A cela kauza nam meno neposkodila, aspon tak ukazuju statistiky predaja ;-).

> Nyni pravni podled.
> Zajima me to ciste teoreticky.
> jak by spor dopadl v CR si netroufnu odhadnout, ale trofnu si tvrdit, ze s kopii toho
> co mate na webu bych jak v USA tak v SRN uspel a na vec by bylo nahlizeno jako na skrytou vyrobni vadu.

Skryta vyrobna vada znamena, ze pri dodrzani standardnych prevadzkovych podmienok
opakovane dochadza k poskodeniu vyrobku. Vacsina (trufam si povedat drviva) vyrobkov typu
programator, emulator, ... je v kategorii "elektrostaticky citlive zariadania" a plati na
nich logicky isty rozsah odporucani ochrany voci ESD. Ak sa Vam zdaju tieto obmedzenia
limitujuce, treba hladat odolnejsie zariadenie, nie sa stazovat, ze tieto obmedzenia
existuju. My tieto obmedzenia neskryvame - hned prve na co narazite pri rozbalovani
progamatora je informacia "ESD sensitive device". Ale mozno mate pravdu v jednom - na
web stranke v popise tato informacia nie je - takze zvazim doplnenie upozornenia na
urovni "nedavajte si pohar z kavou medzi nohy lebo si mozete oparit prirodzenie" :-).

Dnes som sa nejako rozpisal, ospravedlnujem sa.

S priatelskym pozdravom,
Jan Puobis
www.elnec.com

===8<==============Original message text===============