Re: Chyba v programatore ELNEC T51prog

j.Krajinka@seznam.cz j.Krajinka@seznam.cz
Středa Listopad 4 15:34:56 CET 2009

Predevsim , neberte to jako utok na vasi osobu ci Elnec,
take mam jeden programator od vas a i kdyz se na nej jiz jen prasi nemohu rici proti Elnecu ani popel.
Beru to jako obecny technicky, technicko pravni problem.

K technicke casti.
Existuje cela rada ochranych diod , ktere jsou primo urceny pro ochranu datovych linek a maji nizkou kapacitu, malou velikost a rozumnou cenu. Oznaceni nevim z hlavy, ale hledejte ochrane prvky pro USB, jednotky MHz to celkem s prehledem zvadaji, pripadne mohu zitra pohledat co pouzivame my.

Porovnani s ABS ci airbagy mi tak uplne nesedi oboji je skutecne pridana hodnota pro zakaznika, ale kdyz chcete auto priklad. Tak jste vyrobily auto, ktere nema antikorozni ochranu a v nekterych mistech dochazi k tomu, ze 6% zakazniku auto prorezlo tak, ze se autem neda jezdit a ted se hajite tim ze je v zime vice vhko a vy mate v maualu napsano, ze jde o auto do sucha :-)
Osobne neverim, ze 6% uzivatelu zrovna tohoto programatoru jsou paka, ktera vytahuji vyboje z teslova transformatoru zrovna danym vyrobkem.
Na svem webu uvadite, ze tento problem neni u jinych programatoru a tyka se vyhradne tohoto modelu , dale uvadite, ze jde o tusim 2 linky na ZIF patici.
Vsadim se, ze jste rade zakazniku reklamaci uznali a az kdyz to zatracene zaclo lezt do penez, Startan neni zrovna halerovy obvod, tak jste zacli hledat problem ve snaze problem vyresit / usetrit na reklamacich (nehodici se skrtnete)
Docela by me zajimalo zda jste Xilinx za tu analyzu museli patit ci zda ji provelke zakazniky delaji zdarma.
Mylsim, ze i vy dnes vite, ze by osazeni dvou nizkokapacitnich diod za radive jednotky Kc vyslo levneji nez na co problem prisel a jak dalece poskodil jmeno firmy.

Nyni pravni podled.
Programator nemama tudiz jsem ho nemohl u vas reklamovat, vy jste me nemohli odmitnout , v dohadovacim rizeni jsem se nemohli nedohodnout a ja tudiz nemusel stat pred uzasnym dilematem ceskeho prava zda se mi vyplati nest naklady rizeni v porovnani s cenou programtoru ( netusim o jaky programator jde ani jaka je radove jeho cena). V tomto maji amici velkou vyhodu podobny spor mohou vest zcela bez nutnosti investovat jediny $.
Zajima me to ciste teoreticky.
jak by spor dopadl v CR si netroufnu odhadnout, ale trofnu si tvrdit, ze s kopii toho co mate na webu bych jak v USA tak v SRN uspel a na vec by bylo nahlizeno jako na skrytou vyrobni vadu.
Existuje pro to nejeden precedens kdy rada vyrocu musela vynalozit astronomicke naklady na odstraneni zavad, kde se take domnivali, ze je kryje nejaka poznamka v manualu typu praconi teplota 5-25C vlhkost 30-50% a podobne, bohuzel ne vzdy a za vsech okolnosti.

Jirka

>Dobry den,

> Zajimave poctenicko, jsem sam kdo se domniva, ze chyba je spise na stane vyrobce, ktery
> v zajmu usetreni par transilu vyvedl na povrch pristroje primo vyvody FPGA?

Kazdy vyrobok v danej cenovej triede ma nejake vlastnosti. Nemozete ocakavat od Favorita
ABS ani od Fabie Junior 8 airbagov.

Standardna odolnost obvodov XCS05 je 3000 V (human body model), teda nevidim dovod "vyviest
priamo vyvody tohto FPGA na povrch pristroja", najma ak ide o programator, ktory progamuje
rovnako ESD citlive - alebo citlivejsie obvody a teda obsluha by mala dodrziavat
bezpecnostne opatrenia voci ESD.

Mimochodom, technicky - - Vy ste zacal - celkom by ma zaujimalo, ako chcete na pin FPGA,
kde idu signaly s frekvenciou povedzme 5 MHz, pripojit transil s kapaciou stovky
pikofaradov. Dam si poradit.

> V neposledni rade Elnec chybu sam priznava , cituji
> "BeeProg (rovnako ako ďalšie programátory vyššej cenovej kategórie, teda LabProg+,
> JetProg a BeeProg+) má na všetkých pinoch ZIF pätice a všetkých pinoch LPT portu ESD ochranu"

Zakaznika informujeme o nejakej skutocnosti, nic vic, nic menej. Sucasne manual zariadenia
hovori o podmienkach, v ktorych je dane zariedenie mozne prevadzkovat.

>  z cehoz vypliva, ze dany programator ji nema a zvysena poruchovost jde navrub chyby navrhu tudiz jde o reklamovatelnou vadu.

Uvaha nanajvys zaujimava. Hlavne z pohladu uz spominanych podmienkach prace zariadenia.

> Docela by me zajimalo jak by v CR dopadl pripadny soudni spor.

Znova zaujimave, hned hovorit o sudnom spore.

> S prihlednuitm k dalsi vete tohoto webu "Chôdzou po koberci v zimných mesiacoch sa telo
> može nabiť aj na viac ako 30kV. " by myslim mel uzivatel uspet.

Normalny clovek pri praci s elektronickymi zariadeniami dodrziava nejake zasady. Takze ak
si sadnete k programatoru neuzemneny - hlavne v zime, kde je suchy vzduch, koledujete si o
znicene obvody, ktore idete progamovat ... alebo o zniceny programator. Ak Vam ale pojem
ESD a protiopatrenia nic nohovoria, potom neostava nic iba vycitat vyrobcom nekvalitne
vyrobky a natahovat sa na sudoch.

Prajem prijmeny den.

S priatelskym pozdravom,
Jan Puobis