Problém s PC zdrojem ?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Neděle Květen 31 06:06:32 CEST 2009

Zdravím,
  děkuji za všechny názory a reakce. Vybral jsem jeden z posledních mailů
a většinu odpovědí shrnu sem, včetně reakcí na jiné maily, aniž budu citovat
původní texty. Snad to tak půjde :-).

> Kdyz tyhle maily cte moje PC, tak se cele cervena studem,
> ze asi neco blbe. Pta se me, co ti lidi v tom pocitaci maji,
> ze jim nestaci 400W zdroj, ze pri max. zatezi "by to mohlo padat".
> A ja nevim, co mu na to mam odpovedet.

  V mém případě je to jednoduché. Použiji o něco výkonnější zdroj, než je
požadováno v manuálu k mobo. V mém případě stojí v manuálu věta ve stylu "Pro
dostatečnou stabilitu doporučujeme zdroj minimálně 500W" a tak jsem volil
o jeden stupínek ve výkonnostní třídě výše.
  Víte, ono když kompilujete třeba kompletní X.org, Firefox/Thunderbird,
KDE 4 nebo OpenOffice, tak ten stroj SKUTEČNĚ má co dělat. To jsou případy,
kdy všech 8 jader (tedy 4 jádra s hyperthreadingem) jedou dlouhé hodiny naplno,
už jsem zjistil, že budu muset investovat do lepší case, ta stávající má
problémy to uchladit - systém je sice stále stabilní, ale na CPU se občas zapne
thermal throttling a snižuje se výkon.

> Mam nejake normalni AMD (ne to s tou snizenou spotrebou),
> model 5200+, 4 GiB RAM, 1 TB disk, DVD, satelitni kartu,
> multiportovou I/O kartu, integrovanou slusnou grafiku ATI.
> Uz fakt nevim, co bych tam nacpal vic. A presto si to pri max.
> zatezi pro obe jadra nikdy nevezme vic nez 190W.
> A to je v tom jeste ucinnost zdroje, merim to na 230V.
> V klidu si to vezme nejakych 65W, opet i s ucinnosti
> zdroje, ktera nebude pri tak male zatezi nijak skvela.

Jasně, věřím. A jaký máte benchmark ? Nemyslím nějaký časopisový test, ale
"real life benchmark", tj. třeba právě kompilaci nějakého většího projektu. To
je způsob, jak měřím výkon stroje já. A proti mému minulému strojku (Core Quad
E6600, overclock na E6800) je zřetelně vyšší. I ten minulý už si řekl o 450W
zdroj, tak jsem vyhověl manuálu a pořídil tento.

> Takze pokud by mi nemel stacit 400W zdroj, musel
> bych snad dovnitr namontovat svarecku.

No, kdybyste viděl, jaké armatury má namontované ten mobo kolem NB i SB, možná
by to na menší svářečku (alespoň proudově :-) ) stačilo. Mimochodem, NB
topí skoro stejně i v klidu, kdy je výrazně teplejší než CPU. Nechal jsem CPU
fan běžet naplno, je i tak velmi tichý, ať krabice co nejlépe větrá, a tak mám
CPU "bez práce" na 25C, ale NB má stále svých 49. Ovšem při práci CPU atakuje
70C a protože NB se chladí "odpadním vzduchem" z CPU chladiče, stoupne na
nějakých 55, protože ji CPU nejspíše ještě zahřívá :-).

> To mate fakt tak nenazrane stroje nebo jste to jenom
> nikdy nezmerili ?

Mám obavu, že ten stroj bude opravdu občas ten výkon potřebovat. Je to trochu
jako s auty. Moderní vozy se také chlubí nízkou spotřebou, ale když chcete
opravdu sporťák, vír v nádrži vám udělá vždycky...

A nyní reakce k některým jiným postřehům (za které všem děkuji).

- Bios jsem flashnul na nejnovější dostupný hned při instalaci, to dělám
  prakticky rutinně při stavbě každého stroje.
- Nezdá se, že vypnutí napájení krátce po pokusu o boot by bylo zapříčiněno
  chybně nastavenými parametry BIOSu. Tento jsem nastavoval opravdu pečlivě
  a nic (kromě vyšší rychlosti pamětí, jak jsem psal) tam nastaveno není. A i
  po tom restartu je v diagnostické obrazovce vypsána správná frekvence pamětí,
  takže rozhodně to BIOS neomezí. Spíše mám tyto pracovní hypotézy:
  1) Krátce po startu bere systém ještě hodně málo proudu, většina věcí je
  dosud povypínaných. Proto je zdroj opravdu hodně málo zatížený a vypíná se.
  2) Zdroj se vypne, když systém prudce zvýší odběr, např. poté, kdy BIOS zapne
  nějaký subsystém na mobo. Tehdy může špatně např. překmitnout nějaká
  regulační smyčka ve zdroji, nějaké napětí se může dostat mžikově nad svůj
  limit a zdroj se vypne. Je ale otázkou, proč to udělá vždy jen jednou, to by
  mohlo být třeba tím, že po tom prvním startu se nestačí vybít všechny kondy
  a druhý pokus začíná s jinými počátečními podmínkami, které již projdou.
- To vypnutí je vyloženě neočekávané a úplné - zastaví i hard disk, všechny
  větráky, zhasne PWR LED atd. Dle mne to mobo chápe jako neočekávaný výpadek
  a proto za ty 4 sekundy (zřejmě nějaký ochranný čas proti příliš rychlému
  cyklování proudu) systém zase zapne. Kdyby to systém vypnul "z vlastní vůle",
  zůstalo by to dle mne vypnuté. Když jsem simuloval situaci krátkodobým
  vypnutím síťové kolébky na zdroji, trvalo to přesně ty 4 sekundy jako po tom
  spontánním výpadku a dokonce +5VSTB zůstalo nepřerušené, přesně jako to dělá
  při tom výpadku.
  Zdá se, že systém se "zahořuje", neboť frekvence spontánního vypínání během
chodu stroje klesá, v podstatě během včerejška, noci a dnešního jitra
nenastalo. Ač to zní divně, možná si komponenty na sebe nějak "zvykly" nebo
se prostě naformovaly kondenzátory, vždyť na tom mobo jsou jich desítky a
ve zdroji další, třeba to může mít dohromady už nějaký vliv... Tak uvidíme,
třeba to zcela přejde a nebude to nutno řešit...

Zdraví a hezkou neděli přeje
  Pavel Troller