OT: Jak vrtat do nerezu?

Kubat Tomas tomas_k@comap.cz
Pátek Květen 15 10:00:59 CEST 2009

co jsem si koupil stupnovitej vrtak 4,5,6-12, nevrtam do 3-4mm nicim jinym. jak rucne tak ve stojanovce.
vsechno super kulaty a mirne i zahloubeny ... vydrz zatim bez znamky opotrebeni i nekolika 100_kach der.
musi se ale porad mazat. je to nejakej irwin za cca 1000kc.
v nouzi jsme na vetsi diry koupil sadu trech stromecku 4-32mm/2mm(zlatejch :-) a kupodivu drzej zatim taky.
ten irwin ma "hranatou" stopku, coz je fajn kdyz vrtate nekolik 10mm der rucne do 3mm materialu a neklouze
stopka od oleje.
tomik.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of Ales Prochaska
Sent: Friday, May 15, 2009 9:37 AM
To: hw-list@list.hw.cz
Subject: Re: OT: Jak vrtat do nerezu?

Vrtat pomalu (680 ot./min :-)), tlačit tak by byl pořád v záběru (když se bere příliš malá špona tak to vrtáku nedělá dobře) a chladit čímkoliv co je po ruce, třeba řeznou emulzí, vodou, lihem případně tam kapat olej. Vrták stačí normální, ale bude se muset několikrát nabrousit. Lepší je kobalťák, mají ho i v OBI (tam nevědí, že je to HSS Co5 ale znají ho jako vrták na nerez). Sedmička vrták se napřed provrtá špičkou skrz a ještě nebude celý zaříznutý, takže ty díry budou trojhranné. Pokud to vadí, je dobré použít stupňový vrták, ten to provrtá poměrně čistě.

Aleš Procháska