Re: Zesilovace ve tridach E a F

Vojtěch Bubník bubnikv@seznam.cz
Pátek Květen 8 19:55:29 CEST 2009

Aktivní prvky zesilovače ve třídě D pracují v nelineárním režimu - jsou buď úplně otevřeny nebo úplně zavřeny. Otevření a zavření aktivního prvku by mělo trvat co nejkratší dobu.

Účinnost zesilovače třídy D závisí na rychlosti spínače, tedy kolik času stráví mezi stavy saturace a zavření. Čím vyšší kmitočet, tím je pomalost spínače výraznější. Zesilovač třídy E má zátěž přizpůsobenou takovým způsobem, aby pokud možno v průběhu zapnutí a vypnutí aktivního prvku bylo na aktivním prvku nulové napětí a protékal jím nulový proud, což se rovná nulovému ztrátovému výkonu. Takový zesilovač je velmi výhodný k zesílení úzkopásmového harmonického signálu konstantní amplitudy - třeba CW nebo FM či jeho odrůdy (např GMSK). Provozování zesilovače třídy E či F v lineárním režimu vyžaduje modulaci napájecího napětí zesilovače. Závislost výkonu na napětí zdroje není kvadratická, takže takový obvod je ještě třeba linearizovat. Přizpůsobovací obvod je velmi úzkopásmový, proto se zesilovače třídy E a F až tak moc nepoužívají. Mají smysl v komerčních vysílačích nebo v satelitech, kde je vysílací kmitočet pevný a šetří se každý watt.

Vojta Bubník