PHP versus ASP.NET

Slavomir Skopalik skopalik@elektlabs.cz
Pondělí Březen 16 21:36:03 CET 2009

Ja jsem nepsal ze v PHP nejsou tridy (to ze tam jsou snad vi kazdy).
To co jsem psal byl seznam nevyhod, proste veci ktere povazuji za spatne
udelane.
Jeste jednou:
(tridy, visualni designer, oddeleni designu od kodu, ...).

Objekty Vam v netypovem prostredi sice cestecne pomohou, ale bez absence
typove kontroly
je to pomoc jen castecna (a to nemluvim o objektech v PHP4, to byl mazec).

> No ja ted nevim - psal jste, ze v PHP nelze psat pomoci trid - ted
> pisete, ze tam jsou, ale ze jsou nedokonale. Tak nevim co si
> o tom vasem
> hodnoceni myslet.

Cokoliv co chcete, ale zakladem je cist.
Jinak to muzete vzit take tak, ze jsem vedl po 3 roky tym, jenz realizoval v
PHP
mensi projekt, ktery mel za ukol analyzovat vyuziti stroju v prumyslu.
Po programatorske strance to vedl clovek jenz PHP velmi dobre rozumel
a byl to spickovy programator.
Tento projekt jsme se po 3 letech vyvoje v PHP rozhodli prepsat do delphi (k
cemuz nastesti
prakticky nedoslo) a nasledne byl zcela prepsan do ASP.NET (jazyk c#).

> Pomaly kod se da napsat v cemkoliv - to nema s jazykem nic
> spolecneho -

Fakt divne, moji programatori prokazali opak, delali hromady testu,
jelikoz PHP potrebovalo optimalizovat neustale (vykon asocitavnich poli
poslal do kolen cokoliv).
Pro zajimavost, od cca 1000 hodnot se vyplatili nechat si data znovu
spocitat
SQL serverem, nez je cist z pole.
Vypocet statistik byl pak primo fatalnim problem (abychom si rozumeli,
statiska znamena dotahnout si asi tak 1M zaznamu a nad tim spocitat
zakladni statisticke znaky, prumer, stddev, median, sikmost, spicatost,
intervali spolehlivosti, ...).

To uz se vubec nebavim o kompatibilite verzi, kdy staci zmena na urovni
release
(konkretne GDI knihovna), aby skript nefungoval.

> takze mozna jste ten projekt meli jen spatne napsany - nebo to psal
> nekdo kdo mel spatny pristup k tomu jak PHP pracuje.

Ano, byl spatne napsany, byl naspany v jazyce, ktery na to nebyl staven.
Proste PHP neunese vypocty, kratkou dobu jsme napriklad pouzivali delphi,
jenz neni vhodne na WWW, ale vykonove to bylo cca o 4 rady rychlejsi (10
000x).
Stranka se generovala misto desitek sekund pouhe milisekundy.
Nakonec to skoncilo tak, ze jsme vytvorili v C externi funkce do SQL serveru
(Firebird)
jenz pak vse pocital misto PHP. PHP pak dostalo z SQL jiz hotovou sestavu,
jenz
zformatovalo a poslalo klientovi.
Timto jsme ovsel diky PHP poslali koncept skalovatelnosti do ... jelikoz SQL
servery
skaluji ponekud hure, nez aplikacni servery.

> Nevim kde jste vzal, ze jsem si neco vycetl. Psal, ze PHP pouzivame v
> praci. Jede na nem portal, pres ktery komunikuje cca 2.5
> tisice firem -
> vcetne velkych bank, ktere k nam protlaci cca 1-4GB jejich dat denne.
> Cast vystrcena ven pro klienty je cca 20% cele aplikace. Co se tyka
> hledani chyb (preklepu) tak Zend studio je normalni vyvojove
> prostredi
> se vsimvsady.

Pokud mate netypovy jazyk, tak Vam zadne studio nepomuze.
PHP a ASP.NET (konkretne c# abychom si rozumeli) jsou zcela
diametralne odlisne jazyky, kdy c# vzniknul na zelene louce a mel stejne
jako Java tu moznost byt nekompatibilni (c# vznikl jako konkurent javy).

PHP vzniklo jako jednoduchy skriptovaci nastroj (zde je jeho obrovska sila)
a postupne prerostlo v mega projekt, ale tyto zaklady ho velmi tizi.

A nebo uplne jinak, PHP mimo WWW clovek skoro nepouzije, kdezto c# (.NET)
pouzije pri psani aplikaci (Windows i Linux), pri psani UDF knihoven pro MS
SQL server
(Oracle vyzaduje Javu) a v budoucnu i pro Firebird.

Takze pokud se tazatel opravdu rozhodne si system napsat sam, tak je pro nej
vyhodnejsi
ASP.NET, jelikoz ziskane znalosti maji univerzalnejsi platnost, dale ma
relativne dobre
navrzeny jazyk a dobrou podporu.

	Slavek

PS:ASP.NET jsou psal v notepadu a pak si najmul programatory :)).

Ing. Slavomir Skopalik
Jednatel spolecnosti
Elekt Labs s.r.o.
Chaloupky 158