OT Policejni stat vs paranoia (bylo Nove pasy..)

azehw azehw@volny.cz
Neděle Březen 15 16:26:25 CET 2009

Někde jsem našel tyto informace o počtech ouřadů starého Rakouska. Když si
představíme, že za dnešního stavu techniky a při zlomku původní plochy země
je například jen na tzv. Ministerstvu životního prostředí přes 2000 ouřadů,
dělá se z toho špatně. Hlavní je, že se každá strana zaklíná omezováním
byrokracie.
"Rakousko na přelomu 19. a 20.století
Kolik skutečně potřebujem ministerstev a úředníků? "Skutečný obdiv si
rakouské úřednictvo zaslouží za svou výkonnost. Je třeba mít na paměti, že
tehdejší úřad dlouho neměl k dispozici ani psací stroje nebo telefony, o
počítačích a e-mailovém spojení ani nemluvě. Úřední akta se vyhotovovala
ručně v krasopisném (tj. čitelném) provedení, vzájemný styk mezi úřady
zajišťovala pouze pošta, po ulicích měst a chodbách úředních budov spisy
přenášeli poslíčci nebo úřední sluhové a při tom všem bylo ve srovnání s
technicky dokonale vybavenou současností personální vybavení rakouských
úřadů více než skromné. Při pohledu na obří budovy ministerstev dnešní české
minirepubliky působí počty personálu ministerstev rakouských neuvěřitelně.
Na počátku 20. století vykazovalo ministerstvo vnitra (od ministra až po
posledního podúředníka) 97 zaměstnanců, spravedlnosti 44, kultu a vyučování
(dnešní školství a kultura) 81, financí 140, obchodu 100, železnic 87 a
ministerstvo orby (dnešní zemědělství) 98."
AZE