OT blba otazka, was: odkial mam vediet co bol subject ked tam bolo len Re: ? :-)

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Sobota Březen 7 12:54:14 CET 2009

> Predstav si treba stranku, kde mas slozity formular a prave si vybiras
> nejake zbozi. Vybral sis kategorii zbozi a ocekavas, ze se ti do
> dalsiho vyberoveho seznamu nacte podkategorie nebo jiz konkretni
> polozky. Bez AJAXu to znamena do te jedne stranky zahrnout vsechny
> produkty pro vsechny kategorie, a nebo nyni udelat PostBack na celou
> stranku a znovu ji nacist. V pripade pouziti AJAXu to znamena, ze
> JavaScript udela HTTP pozadavek na webovy server, ktery doposle
> pozadovane polozky a ty jsou zobrazeny.

Aha, uz mam hrubu predstavu, dakujem (a tymto dakujem aj panovi kolegovi Heinrichovi - problem s guglom a spol. je ten ze na takto "moderne" hesla vysype vselijake pokrocile odpovede a nie taketo vysvetlenie ako pre blbca, co prave potrebujem).

Ak mozem mat uplne nekvalifikovany komentar, tak problem vidim v tom, ze sa na riesenia nejakeho problemu pouziva roznorodych nastrojov ktore s problemom ani tak velmi nesuvisia, jednoducho preto, lebo sa to ocividne tak historicky vyvinulo z nejakych rychlych hackov a obchadzania povodnych obmedzeni HTML.

Je ked som sa pokusal si robit svoje - predostieram, primitivne - stranky, chybala mi uplne trivialna vec, ktora je v hadam kazdom programovacom jazyku, a tym je include (doslovne vlozenie textu do textu). Do znacnej miery by premysleny include (pripadne parametrizovatelny, t.j. s moznostou nahrady znaciek v includnutom subore individualne stanovenym obsahom, znova priamo len text za text) spolu s premyslenym cachingom mohol riesit horeuvedeny problem BEZ potreby aktivnych prostriedkov, ciste len v duchu povodneho hypertextu.

Zaiste to neriesi formu - rozne to prelinanie, rolovanie, rozbalovanie, tocenie, blikanie atd., co IMHO je pliaga skutocne potrebna naozaj len v extremnych pripadoch - ale len obsah. Toto je IMHO pricina, preco sa taka primitivna vec neujala - cela historia webu je silne motivovana snahou o cim viac blikania, aby sa zatraktivnil aj inak castokrat ubohy obsah.

> Vstup na http://www.google.com a zacni vkladat nejaky text do toho
> vyhledavaciho okenka, kdyz chces hledat. Google bude postupne
> napovidat ruzna slova a slovni spojeni a jeste ti bude ukazovat, kolik
> jich ma zaindexovanych. Tohle je AJAX.

Toto som samozrejme okamzite vypol, lebo to pokladam za obtazovanie... ;-)

wek