elektronicke trafo a NTC termistor

Petr Simek psimek@jcu.cz
Pátek Březen 6 11:21:58 CET 2009

On Fri, 6 Mar 2009, Richard Kaliciak wrote:

> podlahol som trendu osvetlovania s ledkami a zacal v tomto smere
> bastlit. Ako zdroj chcem pouzit elektronicke trafo pre halogenky. Kupil
> som si jendo 12V/60W trafo, zapojil ako zataz 20W halogenku a pripojil k
> osciloskopu. Pre zaujimavost je tu zopar fotiek (sekundarna strana):
> http://freenet-homepage.de/kaliciak/hw/IMG_6785.JPG
> http://freenet-homepage.de/kaliciak/hw/IMG_6787.JPG
>
> Vystupne napätie je Ueff=11,5V s f=25kHz.
> Je pekne vidno, ze na primarnej strane napajacia napätie nieje vyhladene.

Jen aby Vam to na napajeni LEDek fungovalo. Taky jsem chtel napajet nejake
zarizeni timhle trafem a zjistil jsem ze smula - pri nelinearni zatezi to
nefunguje. Typicky pokud je za tim graetz a kondenzator tak smula. Pokud
neni odber linearni hezky od nuloveho napeti tak to nenaskoci. Fungovalo
to jen kdyz jsem to jeste paralelne zatizil odporem o ztratovem vykonu
ktery byl podobny jako mela ta nelinearni zatez.

> [...]
> som vybral zo suflika NTC, ktore pochadzaju z PC zdrojov, aby som ich
> premeral. Pripojil som NTC ku meraku, odmeral odpor za studena (5 Ohmov)
> prilozil na bok spajkovacku a v 3 pripadoch z 5 sa odpor po zahriati
> zvysoval! Tak som ich dal bokom s tym, ze su nejake blbe.
> Na druhy den mi to nedalo, a tak som to skusil este raz. Dva z nich uz
> fungovali ako NTC a jeden ako PTC. To mi bolo este divnejsie.
>
> Nakoniec som prisiel na to, ze ked som ten NTC ohrieval z jednej strany,
> tak odpor klesa, ale ked sa ohrieva z druhej strany, tak odpor stupa.

Zajimave :-)