elektronicke trafo a NTC termistor

Richard Kaliciak hw.kaliciak@stonline.sk
Pátek Březen 6 11:03:24 CET 2009

Dobry den,

podlahol som trendu osvetlovania s ledkami a zacal v tomto smere
bastlit. Ako zdroj chcem pouzit elektronicke trafo pre halogenky. Kupil
som si jendo 12V/60W trafo, zapojil ako zataz 20W halogenku a pripojil k
osciloskopu. Pre zaujimavost je tu zopar fotiek (sekundarna strana):
http://freenet-homepage.de/kaliciak/hw/IMG_6785.JPG
http://freenet-homepage.de/kaliciak/hw/IMG_6787.JPG

Vystupne napätie je Ueff=11,5V s f=25kHz.
Je pekne vidno, ze na primarnej strane napajacia napätie nieje vyhladene.

Ako dalsi krok som ho rozobral. Vyletoval som jeden 100nF/400V
kondenzator a namiesto neho som naletoval 22µF/400V elyt. Chcel som este
do privodu zapojit NTC termistor, tak ako to byva v PC zdrojoch a tak
som vybral zo suflika NTC, ktore pochadzaju z PC zdrojov, aby som ich
premeral. Pripojil som NTC ku meraku, odmeral odpor za studena (5 Ohmov)
prilozil na bok spajkovacku a v 3 pripadoch z 5 sa odpor po zahriati
zvysoval! Tak som ich dal bokom s tym, ze su nejake blbe.
Na druhy den mi to nedalo, a tak som to skusil este raz. Dva z nich uz
fungovali ako NTC a jeden ako PTC. To mi bolo este divnejsie.

Nakoniec som prisiel na to, ze ked som ten NTC ohrieval z jednej strany,
tak odpor klesa, ale ked sa ohrieva z druhej strany, tak odpor stupa.
Tym je zahada vyriesena.

Richard Kaliciak