Minimální čas svitu LED

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Středa Březen 4 21:13:03 CET 2009

Pan kolega,

Vy vazne mienite robit ten velky displej? Prosim, uverte mi, ze to nie je realna uloha pre niekoho, kto kladie otazky tohoto druhu.

Ale k Vasej otazke: na nejakych milisekundach nezalezi. Zalezi na tom, aby ste do oka dostali urcity pocet fotonov. Ak LEDka pri nejakom trvalom nominalnom prude - trebars 2mA - svieti podla Vas subjektivne "plnym jasom", tak pre ten isty vnem musite zabezpecit, aby priemerny prud bol zhruba rovnaky. Takze ak chcete multiplexovat 1:N, tak v tom pulze prud LEDkou musi byt N-krat nominalny, trebars v spomenutom priklade ak je N=16, tak potrebny prud bude 32mA. Nie je to uplne presne tak, ale do nie prilis velkych prudov to dost dobre plati. No a teraz si pozrite datasheet, ze aky pulzny prud a ZA AKYCH PODMIENOK (to je dolezite) Vase LEDky znesu. O ano, na tento ucel nedoporucujem drogeriove LEDky bez seriozneho datasheetu.

A este jedna poznamka: 60Hz je malo, oko je rychlejsie, akurat ze moderne displaye (CRT aj LCD) maju nejaku zotrvacnost, a ta napomaha proti blikaniu. LED nema ziadnu zotrvacnost a pod nejakych 70-80Hz vacsina ludi nejake blikanie "vidi", resp. im to vadi (prejavuje sa to az pri vacsich plochach, pri pohlade trocha bokom - kvoli tycinkam a capikom a ich roznemu rozmiestneniu a roznej rychlosti, a je to individualne, niektori vidia aj >100Hz blikanie). Tych 100Hz v tych lepsich CRT televizoroch nie je nahodou.

Inak trend u LED displayov je nemultiplexovat, cena kremika isla za poslednych 10 rokov dost dole a za tie potiaze to jednoducho nestoji.

wek