Re: OT Rtut - jak to dopadlo

k.novo k.novo@seznam.cz
Neděle Červen 28 08:26:21 CEST 2009

Rtut je kumulativni jed, akutni toxicita rtuji neni az tak velka, traduje se, ze oblibenou kratochvilou mediku byvalo podani kompletniho obsahu Hg z lekarskeho teplomeru v mlece, vyvovava to zpravidla silne strevni potize.Ani pri inj. podani stejneho mnozstvi Hg by se dotycnemu nic moc nestalo a to nai v radu mnoha rogyu s kovovou Hg v tele. Zkratka kovova rtut neni az tak nebezpecna.
Nebezpecne jsou  pary  elementarni rtuti, ktere lze dychat a jsou rozpustne v tucich. Z par kulicek pod podlahou se toho moc neodpari. O poznani horsi je toxicita nektrych sloucenin rtuti, uvedne jen dva zastupce,  HgCl2, ktery je o to nebezpecnejsi, ze je rozpustny ve vode (neplest s Hg2Cl2 ).
Spickou toxicity je asi  organicka sloucenina truti (Hg(CH3)2) dimethilrtut, jde o velice agresinvi neurotoxin, vhodny pro vylidnovani rozsahlych oblasti, L50 je tusim mene nez 80mikrolitru a je to vysloveny milacek, ktery dobre pronika i PVC.

K.

>Na počátku celé té peripetie stál laboratorní teploměr, s rozsahem stejným, jako má lékařský. Jednou, když jsem byl nemocný, jsem nemohl najít lékařský teploměr. Použil jsem laboratorní a ukázalo se, že je maximálně praktický:
Díky délce kolem 30 cm čouhá tolik, že je na něj vidět přímo v průběhu měření, tzn je vidět, kdy se teplota ustálí a je to oproti běžnému teploměru za chvíli. Je to fakt super:-)

Od té doby zůstal ve sklenici na propisky, která byla u postele. Občas jsem si říkal, že bych mu měl na zásobník nasadit nějaký chránič, aby se o sklenici nerozbil :-)

Pes s kočkou ji asi před půl rokem shodili, teploměr se rozbil, vypadl a vklouzl mezi ležící papíry. Tam jsem ho o několik měsíců později nalezl. O dalších několik měsíců později jsem zjistil, že většina rtuti zůstala ve sklenici a stala se pravděpodobnou příčinou toho, že propisky špatně psaly.
Takže jsem vyhodil téměř všechny psací potřeby a teď nemám čím psát:-) Navíc jsou asi kontaminovány i popsané papíry..

PH

From: "Jan Waclawek" <konfera@efton.sk>
No, cojaviem... Mame tych elektronickych zazrakov niekolko kusov - niekolko generacii takych tych klasickych s tenuckym koncom, to sa pod pazuchu vobec nehodi, to je skor pod jazyk alebo do konecnika - lenze to je pomerne neprijemna procedura, jedno aj druhe. Potom mame taky do ucha, a potom taky co sa len pritlaci na celo; oboje je pomerne prijemne rychle bezbolestne, akurat ze z obojeho lezu hausnumera...

Takze ked ide naozaj o zmeranie teploty a nie nejaky hruby odhad, tak ten ortutovy je tak trocha nezastupitelny... pripustam ze velakrat o tu presnu teplotu az tak velmi nejde, skor je to o dodrzani ritualov ;-)