Jaky lab zdroj bylo Re: Laboratorní zdroj HY3003D

Ondrej leguanolog@seznam.cz
Sobota Červen 27 19:52:14 CEST 2009

Trafo a za to pulzní zdroj je IMO minimálně dost podivný koncept. Když
už lineární zdroj, tak se tam dává buď přepínání sekundáru nebo
tyristorový (triaková) předregulace. U profi zdrojů je to tak, že
předregulace udržuje na řídícím tranzistoru konstantní úbytek a je zcela
nezávislá na hlavním řízení. Funguje to pěkně, ale návrh není tak easy.

Pulzní zdroj pracující přímo z 230V by jako předregulátor měl posloužit
bez problémů a při digitálním řízení by jeho odezva mohla být zcela bez
problémů. Prostě digitálně by se řídila jeho střída a Uout = D * n *
Uin, neboli Uout je závislé ideálně jen na střídě (vstupní napětí moc
nekolísá) a vůbec by tam nemusela být zpětná vazba. Prakticky ještě
závisí Uout na úbytku na sériovém odporu vinutí atd. ale tak ten pokles
by se dal celkem snadno vyrovnat nastavením většího úbytku na řídícím členu.

To je ale více méně teoreticky, takže v praxi by to mohlo být jinak
(hlavně záleží na požadovaném zvlnění a rychlosti odezvy a obsahu
vyšších harmonických). Tedy až na tu regulaci spínáku - to mám v praxi
odzkoušené že funguje celkem bez problémů.

OH