Linux - civilizacni sok

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Pondělí Červen 22 00:20:52 CEST 2009

On Sun, 21 Jun 2009 22:53:03 +0200
Petr Kubáč <petrkubac@802.cz> wrote:

> Linux pry uz dosahl 1% podilu na desktopech - neni se cemu divit
> 10. Po 18 hodinach usilovne prace jsem zase o par desetin bodu na stupnici
> IQ chytrejsi a je ji jasne ze
>
> LINUX MA SVE 1% NAPROSTO ZASLOUZENE
>
> Fakt omluva za dlouhy mail, ale snad to nebude brano tak zle kdyz sam jsem
> ztratil skoro den zivota

Vitajte v klube tych, ktorych si user-friendly Linux nevybral ako priatela!

Ja som tych dni v naivnom presvedceni, ze teraz to uz pojde, stravil uz tiez par. Naposledy to nebol ani tak system, ako nejaky pomerne obycajny program.

Kolega ma poprosil, ze ked uz mam "nejake" Linuxy nainstalovane (a to ich mam hned dva na laptope, Ubutu aj Fedoru; z dalsieho prave pisem - Xandros na eee), aby som mu nainstaloval jeden vraj pomerne rozsireny linuxovy program, aby na vystave mohol predviest, ze nase vyrobky funguju aj s Linuxami. Fajn, vravim si, eee ani skusat nebudem, viem svoje; ale je to okienkovy program, skusime tu Fedoru, na rozdiel od toho Ubuntu v nej isiel ten laptop hned od zaciatku v nativnom rozliseni (1280x800) (u Ubuntu bolo treba *downgradovat* driver, pritom ked sa bootovalo z CD, z ktoreho bol instalovany, tak to islo v tom nativnom rozliseni) (zasa pre spravodlivost treba povedat, ze starsia Fedora sa po dvoch hodinach instalovania jednoducho kusla a mal som co robit aby som rozchodil spat aspom tie Windowsy). Naviac v Ubuntu nemam nainstalovane gcc a znova - viem uz svoje, bez gcc do linuxov nelez!, nech ti slubuju cokolvek o distribuciach s podporou a neviemcim.

Autor ma ten program publikovany aj ako jediny binar - kolega vravi, tak to bude brnkacka - stiahnem (na normalnom WinXP stroji), rozbalim (ja si tie command-line prikazy nepamatam a o tie dementne desne neumele imitacie windowsovskych okienok nestojim - vo Windows(Total)Commanderi je to rozbalenie brm brm), dam na klucik, prenesiem na laptop, nakopirujem, spustim.... a pochopitelne vypluje nejaku nezrozumitelnu hlasku, ze mu nieco chyba.

Tak sa zacnem hrabat na stranke toho autora, a ajhla, nenapadne je naznacene, ze treba este kniznicu A. Najdem stranku kniznice A (bez rychleho internetu s neobmedzenymi datami do linuxov nelez!), ziadne binary len zdrojaky, no prosim, doslo na moje slova. Stiahnem, rozbalim, prenesiem na kluciku, nakopirujem, precitam readme, spustim ./configure, chvilka chrcania, spustim make, vypise "time to go for coffee" (linuxy su predsalen user friendly!), idem si spravit kavu. Vratim sa s kavou asi pol minuty pred ukoncenim kompilacie, asi dalsia polhodina kym pridem na to, ze som to ./configure mal spustit s nejakymi parametrami; takze niekolko iteracii ./configure a make a potom este nejaka j**cka s make install, za lahku hodinku je kniznica A zrejme nainstalovana, lebo povodny program uz hadze nejaku inu chybu, chyba mu nieco ine.

Dalsie hrabanie sa na webe, o ano, na nejakej podstranke autora, kam ziadny link nevedie, akurat google o nej vie, sa pise, ze povodny program potrebuje este kniznice B, C a D. Dalsi cyklus stahovania, prenasania na kluciku, ./configure a make a make install. No, skratim to, bolo trebe este aj kniznicu E, o ktorej sa autor nezmienil.

Program teraz nehlada nejake obskurne kniznice, ale je nespokojny s verziou libc. No, tak tudy cesta nevede...

Ti, co ste s linuxom priatelia, si teraz zrejme klopete na celo: precoze som nepouzil ten skvely balickovaco-rozbalickovaci system (u Fedory rpm), a nestiahol si program z repozitara aj s jeho zavislostami?

Nuz, v tej Fedore mi totiz nechodila sietovka.

Ale nic to, dalsia hodinka padla na to, aby som zistil, preco v tom Ubuntu sietovka chodi a vo Fedore nie. Skoncilo to stiahnutim balicka ovladacov z realteku, rozbalenie-klucik-kopirovanie-./configure-make-make install (znova s nejakymi zadrhelmi a dvomi rebootmi... linux mi dal priestor na dalsiu kavu). Pritom potlacam nutkanie zistit, preco prestala fungovat zvukovka (pricom jeden z rebootov mi dal priestor vyskusat, ze vo Windowsoch zvukovka aj sietovka nadalej funguju). Chvilka napatia ci sa podari nakonfigurovat aj firemny router, ale kupodivu si po dalsej polhodinke celkom dobre rozumeju.

Takze hura na rpm/synaptic, blaf, repozitar neexistuje (teda synaptic samozrejme skonci s nejakou uplne zahadnou hlaskou, treba ist znova na prikazovy riadok, aby bolo jasne, o co ide). Dalsie prijemne chvilky na internete - tentoraz uz z Fedory, je to cool pocit ze aspon nieco funguje - aha, mam Fedoru 6, asi 2 roky staru, to som uplny sedlak, frci predsa Fedora 11 ci 12, uz ani neviem; a na repozitare Fedory 6 sa uz davno vys**li, a cele to prehodili do nejakeho ineho adresara. A samozrejme pre tu F6 balicek pre ten povodny program neexistuje, ba aj tie kniznice A az E su tam vo verzii mensej nez je pre ten program potreba. Po zisteni, ze vsetko je zrejme medzicasom inak, potlacam nutkanie skusit rpm z repozitara pre novsiu Fedoru.

Takze vymazavam binar povodneho programu (ktory vyzeral, ze ho staci spustit), stahujem jeho zdrojaky a chcem kompilovat, v nadeji, ze tym odstranim vyzadovanu novsiu verziu libc. Ajhla, ./configure ziada kniznicu F. Stahujem kniznicu F (optimisticky na Fedore, potom po zisteni, ze to naozaj nie som schopny rozbalit tam, kde si predstavujem, klasicky cez klucik), ./configure make make install... uz to mam v prstoch, na nieco tie linuxy su presalen dobre, slovo make uz viem napisat bleskurychlo.

Pustam znova ./configure povodneho programu, a vyblafne nieco v zmysle ze nema kniznicu A. Hmmmm... Znova chvila skumania, vysvitne, ze ./configure skuma pritomnost kniznice A (a aj kniznic B-E) cez databazu balickovaca. A kedze som si nestahoval balicky, ale som ich kompiloval zo zdrojakov, v tej databaze po nich nebola ani stopa.

V tomto bode som to vzdal, hoci som presvedceny, ze za dalsie dva-tri dni a zo desat-dvadsat prestavok na kavu by som problem "ako nainstalovat bezny uzivatelsky program" urcite vyriesil.

wek