Linux - civilizacni sok

Petr Kubáč petrkubac@802.cz
Neděle Červen 21 22:53:03 CEST 2009

Linux pry uz dosahl 1% podilu na desktopech - neni se cemu divit

Nainstaloval jsem Mandrivu Verze 2008 - posledni co ma KDE 3.5 - coz pry je
nenarocna distribuce pro blbe a musim popsat prvni dojmy, protoze ty jsou
nejsilnejsi

1. po 45 minutach kopirovani presel instalacni program z anglictiny do
dansstiny (vzdycky jsem si myslel ze Linus Torvalds byl Nor? ale pravda je
ze danove okupovali norsko 250 let tak se mozna pletu) a objevilo se neco
jako Prejete si vymazat soucasna data na disku (nastesti jsem temer polyglot
(6 jazyku) tak ) jsem prozumel ze je zle (v kompu byl extra disk pro Linux)
a vcas jsem resetoval

2. Po dalsich 45 minutach jsem se kombinaci TAB a ALT TAB proklikal nekde do
hloubi instalacniho programu abych zablokoval tu danstinu (norstinu?) a
instalace se me kupodivu cesko anglicky zeptala kam ten linux teda chci -
tak jsem oznacil ten extra disk

3. Po dalsi hodine (stihl jsem mezitim nakup na vikend ) jsem se dostal k
nastavovani mistnich specifik jako je casova zona , rozliseni monitoru,
jazyk klavesnice a tak - jenomze kdyz jsem rozliseni monitoru chtel zvetsit
z doporucenych 640x 480 tak instalator zamrzl (ani to nevadilo protoze
stejne se nenechal presvedcit ze nechci jazyk ENGLISH US  (byla to pomsta za
tu vypnutou Norstinu ?)

4. Po dalsich 45+ 60 minutach vsechno probehlo dobre a dostal jsem se az k
magickemu - instalator bude nyni restartovat vas pocitac - a po restartu
GRUB ver 1.5 LEVEL 1 ERROR 18 ... Po hodine surfovani to bylo jasne
bootloader GRUB se neni schopny domluvit s BIOSEM ze se bude bootovat z
disku, ktery je v ubohych OS typu WIN oznaceny jako D:  (studium tohoto
problemu mi zabralo Asi dve hodiny, mozna pouziju zdrojaky z GRUBU v
nekterem ze svych robotu ;-) .....

5. Po prehrati celeho disku C na USB disk jsem vyhradil na C 20 GB a
absolvoval dalsich 45 + 60 minut instalace Mandrivy do partisny na C -
tentokrat kupodivu Danstina / Norstina uz neotravovala a kupodivu i
rozliseni se dostalo na 1024 x 768 - zato GRUB byl ponekud zmateny a ptal se
jestli ma svuj kod zapsat do nulteho sektoru disku C: nebo D: - chtel jsem
byt skodoliby a zkusit jak bootuje boot manager ktery ma kod na disku D ale
pak jsem si uvedomil, ze se pripozdiva a tak jsem zvolil C:

6.  Luinux nabehl a KDE 3.5 je idealni graficke prostredi pro domov duchodcu
kde polovina dedecku ma sedy a polovina zeleny zakal - tak velke ikony jsem
v zivote nevidel, ale budiz musime se tvarit k userum pratelsky a jelikoz
jsem milovnik prikazove radky - ani jsem netusil co se mi dostalo do ruky -
neco jako muzeum vypocenti techniky - nebo neco jako DNA z DINOSAURA - fakt
sranda - klavesnice je TTY - coz asi bude TELETYPE - neboli dalnopis - je
tak ? - registr ve WIn vypada neprehledne ale to je jenom sranda proti
/ETC/NETWORK/  nebo dalsim

7. Pokus o spusteni Internetu - DHCP nefunguje - 2 hodiny surfovani a chyba
se objevila Kernel verze 2.6 je natolik progresivni ze se bavi s DHCP
serverem pomoci IPV6 - Jak tedy vypnout IPV6 - no nesel jsem na to hard core
cestou a jadro jsem nerekompiloval, ale nasel jsem celkem 6 metod jak
vypnout IPV6 a dobre ze je jich tolik, protoze kupodivu Mandriva verze
8.10.XXX ma uplne jiny system rozlozeni souboru nez Mandriva verze
2008.10.XXX+1 a to uz vubec nemluvim o verzi 2009 atd...

8 . vypnul jsem IPV6 a nic.....   lepe receno po mem oblibenem
SUDO DHCLIENT jsem dostal vzdycky sahodlouhy log, ktery koncil no DHCP OFFER
OBTAINED - kruci nabidky jak v seznamovaci kancelari

9. Nakonec jsem v blogu nejakeho pubertaka mezi poznamkami o Incestu
(TWincestu)  mezi brary Kaulitzovymi z grupy Tokio Hotel nasel poznamku ze
WINDOWS v ramci power managementu vypinaji napajeni sitovky a Linux to neumi
zapnout  ??? - a po odkliknuti v nastaveni SIT - VLASTNOSI Sitova karta -
POWER CONTROLLED BY APM na DISABLE - se najednou DHCP rozjelo a s tim i
internet

10. Po 18 hodinach usilovne prace jsem zase o par desetin bodu na stupnici
IQ chytrejsi a je ji jasne ze

LINUX MA SVE 1% NAPROSTO ZASLOUZENE

Fakt omluva za dlouhy mail, ale snad to nebude brano tak zle kdyz sam jsem
ztratil skoro den zivota

Zdravi Petr Kubac