Satelitny internet

Radek Benedikt benedikt@login.cz
Úterý Červen 16 00:09:40 CEST 2009

Dne pátek 12 červen 2009 17:58 Zuffa Jan napsal(a):

> informacia ide z bodu a, b, c na satelit a z neho naspat.
> prenos je vsak dolezity len v smere a -> c a  b -> c
> vychadzal som z toho, ze pri prijme z druzice cim vacia plocha paraboly
> tym lepsia je uroven signalu, kedze druzica vysiela plosne
> a je potrebne zachytit co najviac signalu
> naprotitomu je pre modem druzica bod, ktory by mal byt ozarovany
> co najuzsim kuzelom, na co velkost anteny nema az tak vyrazny vplyv
> kedze sa nachadzame v pasme GHz. Je to vlastne ako so svetlom.
> Tiez sa nevyrabaju mega paraboly aby sa dosiahlo lepsie sustredenie svetla

Uvaha vyse, jak komentovalo par lidi predemnou je trosku divna. Pokud muzu
porovnat s nejakymi par (tisicema) instalacemi kdejakych internetovych spoju
tak se vysilaci a prijimaci smer muze dost rapidne lisit. Kvalita celeho
spoje v danem smeru je totiz prima zavisla na pomeru signal / sum. Jednoduse
receno, zavisi to na tom co dany prijimac / vysilac vidi okolo. Pro
predstavu, pokud budu mit vysilaci bod (APcko) na kraji mesta a za
nim "pustinu", tak jej muzu prijimat po meste bez jedineho problemu alespon
trochu smerovejsi antenou. Opacny smer vsak muze byt o hezkych par (nekdy az
desitek) dB horsi, to APcko vidi z toho mesta dost velky segment na to, aby
krome potrebneho signalu videlo i ruseni. Jedinou vyhodu tohle reseni ma, ze
pokud neni klient poradne slyset, ale slysi APcko, tak jakz takz funguje
rizeni provozu, opacny pripad je dost tragicky. Muj odhad je, ze s druzicovou
komunikaci to bude dost obdobne, pro prijem budu potrebovat MENSI antenu, nez
pro vysilani. Resp. samozrejme to zavisi take na pomeru meho vysilaci vykonu
a vysilaciho vykonu druzice a tam je dle meho laickeho odhadu ve vyhode
druzice. Ostatne nemyslim si, ze by druzice v pripade satelitnich prenosu
mely zas tak mrnave anteny na prijem a presto pro bezporuchovou komunikaci
pozemni ridici resp uplinkove stanice pouzivaji anteny "o trosku" vetsi nez
je ta hracka visici na kdejakem balkone. Vi proc, znovu shrnu, druzice vidi
zeshora kdejake ruseni, opacnu smer je to daleko cistsi a vykonove pomery na
trase (vykon vysilace, citlivost prijimace, zisk anten) s tim musi pocitat.
Ostatne co se tyka nezadouciho ruseni nemusime chodit daleko, neustale
problemy zaruseni meterologickych radaru svadene na nezapnutou detekci radaru
na vysilacich ISP jsou trosku scestne - vysilac je v lokalite jen jeden a
nemusi vubec o radaru vedet - je pred nim kryty napr. kopcem a navic ma
anteny "na druhou stranu", proste ho neslysi a nema se tedy duvod preladit.
Klient a tech je rozhodne vic nez vysilacu, ale nemusi byt vzhledem k radaru
zastineny a muze jej rusit. Jenze ten se zas ridi prostrednictvim APcka a o
frekvenci na ktere budou kojmunikovat nerozhoduje. A radar ho vidi. S druzici
to bude obdobne, ta bude videt ze zeme taky kde co. A pokud ma v
tom "bordelu" neco slyset tak to musi byt silnejsi nez ruseni.
Jinak rada na zaver, pokud to ma byt spolehlive spojeni, tak bych to nechal na
reseni doporucene providerem, vi co dela a obvykle za svoji praci i ruci.
Hovori ze me preci jen nejake ty instalace Internetovskych spoju, pokud to ma
zakaznik v pronajmu jako sluzbu, tj. vcetne pronajmu zarizeni, je to na nas a
zakaznik ma klid. Zadne tahanice chyba je na vasem zarizeni, my to mame v
poradku.... Kdyz se neco vysype, meni se to promptne kus za kus. Kdyz ma
zakaznik svoje zarizeni tak zacinaji problemy kdyz neco nejde, ci je to vina,
kdyz se neco stane, tak je zakaznik obvykle nastvanej, zarizeni ma v servisu,
pausal bezi a co horsiho, pokud ten Internet potrebuje denodene k praci.... A
zda je to levnejsi neplatit pronajem a zarizeni si koupit, tak to je dost
spore. Kdyz to koupi, tak pokud si neplati servis 24h/7dni nebo nema v zaloze
dalsi zarizeni, tak je pro poruse obvykle nahranej. A to vubec nemluvim o
tom, ze za chvili zjisti, ze mu to nestaci vykonove, ci musi pouzit neco
jineho, protoze ho nekdo rusi.... Ale to uz jsme nekde jinde.

Radek