[OT] Zvedavy Google?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Úterý Červen 9 14:26:45 CEST 2009

Zdravím,

> Pane Troller,
> opravdu si to neberte osobně, ale nedalo mi to.

Osobně si to rozhodně neberu, neboť myslím, že tento můj názor není ojedinělý.

> <flame>
> Když nás skutečně špehovali komanči, STB a domovní výbor, vadilo to 6-ti
> lidem z 20-ti tisíc, zbytek práskal z přesvědčení, ze strachu, nebo
> prostě mlčel.

Ačkoliv by se i s tímto názorem dalo polemizovat, nebudu tak činit. Nicméně,
to bude tím, že jsme si asi užili určité obdoby relativní svobody, kdy nikdo
si nic moc špehovat nedovolil a vše bylo jaksi "průhledné".

> A nyní, když chce někdo mít statistiky přístupu na svůj web, tak se
> naráz prudce budí blaničtí rytíři a ještě ze sna vykřikují něco o osobní
> svobodě a špehování atd.

Noo, já jsem koukal na ten velice nečitelný script, takže jsem z něj skoro
nic nepřečetl :-), snad kromě toho, že je zajímá kromě jiného i to, zda mám
nainstalovanou javu a pokud ano, tak jakou, zda mám Flash prohlížeč, jaká
je velikost mé obrazovky, samozřejmě User Agent, platforma, jazyk prohlížeče
a systému atd. Mám podezření, že luxují i historii prohlížeče, ale tím si
nejsem jist. To jde hodně nad rámec zjišťování "statistik přístupu na web".

Další věc je tato: Pokud třeba volám na zákaznickou linku nějaké firmy,
obvykle mne upozorní nějaký automat, že: "Upozorňujeme, že v zájmu zvyšování
kvality služby může být váš hovor monitorován". Docela bych uvítal, kdyby
alespoň někde malým písmem dole na stránce byl odkaz ve stylu "Tato stránka
používá GoogleAnalytics", a když by se na to kliklo, zobrazila by se stránka,
kde by bylo jasně a otevřeně řečeno, jaké statistiky se vlastně sbírají.
Tím by se předešlo spekulacím, co vše se asi "bonzuje" a lidé by mohli být
klidnější (a paranoidní povahy by si to mohly ověřit přečtením čitelného,
otevřeného javascriptu a ne takové zprzněniny, jako je aktuální ga.js :-) ).

> Prostě nemám rád když se plete pojem a průjem.
> </flame>

Já třeba u většiny stránek, kde to není nutné pro provoz, zakazuji i cookies.
Pouze tam, kde se prokáže, že stránka bez nich nejede, tak je zpětně povolím.

S pozdravem Paevl Troller