Doporucite bezkontaktni teplomer ?

Rollfree rollfree@volny.cz
Úterý Červen 2 22:20:40 CEST 2009

Zatouzil jsem po bezkontaktnim mereni teploty.
Primarni uplatneni by melo byt mereni teploty jednotlivych
soucastek na PCB, minimalne aspon IO, idealne ale
i mensi soucastky (napr. SMD odpor).

Teoreticky by se mi libilo pouziti bezkontaktniho infrateplomeru,
vhodni kandidati mi pripadaji napr.
http://www.tipa-czech.com/cz/produkt/07810034-teplomer-bezkontaktni-digitalni-uni-t-ut301c/
nebo
http://www.e-conrad.cz/infracerveny-teplomer-voltcraft-ir380-ir380+dp105226/

Ten z Tipy umi napajeni z USB a podsviceni displeje, coz muze byt vyhoda.
Ten z Conrada ma sirsi rozsah teplot (i kdyz jenom dolu, ale i to se muze
nekdy hodit) a mozna lepe vyresene zamerovani lasererm a ma lepsi
optiku (20:1, ten z Tipy ma 12:1).

Od bezkontaktniho mereni si slibuji neovlivneni mereneho objektu,
rychlost mereni a snad i moznost mereni tam, kam bych se jinak
nedostal.

Docela se ale bojim rozdilne emisivity ruznych materialu. Nemam s tim
absolutne zadne zkusenosti, takze nedokazu posoudit, jestli je to napr.
co IO, to jina emisivita (protoze jiny plasty pozdra), nebo jestli se to da
s rozumnou presnosti (rekneme do +- 5 stupnu) vzit nejakou defaultni
hodnotou.

No a taky nevim, jaky minimalni povrch to umi zmerit. Predpokladam,
ze ten pomer optiky (napr. 12:1) znamena, ze pomer merene velikosti
a vzdalenosti od mereneho objektu bude v tomto pomeru. Ale urcite
tam bude i nejaky minimalni prakticky pouzitelny rozmer.

Pokud mate nekdo s podobnou technikou zkusenosti a byli byste
ochotni poradit na co si dat pozor, bylo by to velmi prijemne.

Rovnez podlozeny nazor typu "vyprdni se na to, k tomu se to nehodi"
nebo naopak "uz si bez podobneho meraku neumim predstavit zivot"
by byl velmi cenny.

Diky.
rollfree