OT vikend: uz mi ta moderna technika lezie krkom

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Sobota Červenec 25 02:23:00 CEST 2009

Vcera v noci sme tu mali silny vietor a vypadla elektrika. A to je v nasej preelektronizovanej domacnosti problem. Teda, nie je problem zazat sviecky (aj ked napr. v zime to, ze clovek bez elektriny moze aj mrznut, aj ked ma plynovy kotol a plyn bez problemov ide, urcite nastve), ale co potom ked elektrina nabehne.

Klasicky problem su hodiny. Mame taky pretechnizovany sporak, ktory ma graficky LCD display (verte mi, nevyberal som ho ja :-) ) a na nom standardne svieti cas v peknom velkom fonte, takze to pouzivame ako kazdodenny referencny zdroj casu. Lenze nema baterku, takze ho po kazdom vypadku treba nastavovat.

Dalsi problem som si zapricinil sam. Moja genialna riadiaca jednotka na svetla (CMS, I ked ubohy) je napajana z nejakeho zdroja, co bol nablizku - a ten ma zhodou okolnosti zalohu. Takze CMS nevie, ze nie je elektrina, ale svetla to vedia. Ak sa rozhodneme pocas vypadku ist spat, po nabehnuti prudu sa rozsvietia svetla, co svietili pri vypadku... Esteze mam na niektorych "vypinacoch" funkciu "zhasni v celom dome" - treba podrzat dlhsie, to sa da urobit aj "naslepo".

No najviac ma nastvala telka. Ma sice okrem vypnutia dialkovym aj akysi "zeleny vypinac", ktory ked stlacim, tak zhasne LEDka a prestane reagovat na dialkove; ale to je len tlacitko, nie skutocny "tahem zapni stiskem vypni". Nechcem tu rozoberat zelenost ci nezelenost toho riesenia, ale skratka telka si zapamatala, ze bola zapnuta, a nadranom ked nabehla elektrina, zvesela spustila do ticha noci...

No, to boli zazitky vcerajska. Dnes vecer perieme. Pustim pracku na poldruhahodinovy program, a zabavam sa na kompe kym neskonci. Pracka je lacna, s tlacitkami a LEDkami, ale funguje a dokonca aj ja ju (s pomocou jednostranoveho navodu, ktory mame vycapeny vedla pracky) dokazem ovladat. Medzicasom zacne prsat, a parkrat udrie blesk, ale elektrina nevypadla. Takze prejde urceny cas, idem pozriet pracku, aky som sprosty, polku pradla som povytahoval, kym som	si uvedomil, ze je zvacsa suche. Pracka stihla napustit len trocha vody na dno bubna, ked ten blesk zjavne zresetoval jej riadiacu jednotku. Zlaty elektromechnicky volic...

Pekny vikend s nepretrzitou dodavkou elektriny praje

wek