Regulator otacek spalovaciho motoru

"Ing. K.Prokůpek" kpr@seznam.cz
Středa Červenec 15 09:43:35 CEST 2009

Dříve jsme se o podobný experiment pokoušeli, ovšem motor byl 4-válec a
4-takt. (škoda 120L)
Regulaci lze udělat poměrně slušně řízením klapky (taháním za lanko),
ovšem nejsem si jistý jestli malé modelářské servo to zvládne. Měli jsme
to udělané přes krokový motorek se šnekovým převodem, lanko se navíjelo
na buben. Tím že to bylo samosvorné, tak při ustáleném stavu nebylo
potřeba krokový motor nějak napájet.
Jak píšete, problém je změna zatížení, tedy změna kroutícího momentu a
výkonu motoru.

Váš výrobce elektrocentrály to patrně řeší velkou časovou konstantou
(bývá to mechanicky), což udrží motor naživu, ale zase to udělá
nedostatek nebo přebytek na generátoru.
Náš generátor taky umíral po připojení trafosvářečky, naštěstí to bylo
řešitelné setrvačníkem na hřídel motoru.

Když jsem hledal dříve podobné motor-generátor projekty, našel jsem na
googlu zajímavý DIY projekt s motorem z mitsubishi. Mělo to jednoduchou
ECU jednotku, která řídila karburátor. Vlastně takový předvoj dnešním
počítačům v autech a vstřikování. Měřilo to jen otáčky, podtlak a
staralo se to jen o klapku a pár ventilů v karburátoru. Trik byl v tom,
že stačilo dát proměnlivou děličku mezi impulsy od kliky a mezi vstup do
ECU jednotky, ona si to pak sama zregulovala.

Co se týče vzdechnutí sekačky, zkusil bych to řešit zvýšením hmotnosti
(momentu setrvačnosti) sekacího nože. Tuto úpravu mám pojmenovanou
"devastator" , poseká to úplně všechno.  (kamení, klacky, kus drátu,
...). Stačí kus jeklu, vrtačka, bruska. Na sporáku vykalíte břit a máte
za hodinku hotovo. Motor sekačky dostává zabrat při roztočení nože,
naopak potom setrvačnost kompenzuje zatížení při záběru.

KPR